Consumenten beter informeren over allergenen in voedsel

Ruim 400.000 Nederlanders hebben een voedselallergie. Voor deze mensen is goede informatie essentieel en voor sommigen zelfs van levensbelang. Ondernemers zijn verplicht om bepaalde allergenen te vermelden als deze zijn gebruikt bij het bereiden van voedsel. Uit onze inspecties van 2021 weten we dat veel ondernemers klanten hierover niet goed informeren. Reden om in 2022 opnieuw in te zetten op inspecties, ondernemers te wijzen op hun verantwoordelijkheid en consumenten op te roepen zich te melden als ze niet goed worden voorgelicht.

Inspecties en informatie voor bedrijven

Na versoepeling van de coronamaatregelen controleren we in 2022 op de naleving bij een groot aantal instellingen. In de horeca en bij ambachtelijke bedrijven, retail en instellingen zoals ziekenhuizen en verpleeghuizen, voeren we ruim 13.000 inspecties uit. We bespreken de resultaten van onze inspecties uit 2021 in sectoroverleggen. Ook wijzen we bedrijven op het dossier op onze website. Dat vullen we in 2022 aan met onder andere een toolkit om ondernemers te helpen beter de regels te kunnen naleven.

Brede aandacht in de media

'Bedrijven moeten consumenten beter informeren over allergenen in voedsel' Met dit bericht vragen we in mei 2022, samen met de Stichting Voedselallergie, Nederlandse Coeliakie Vereniging en het Voedingscentrum, aandacht voor de slechte naleving en het feit dat de sector haar verantwoordelijkheid moet nemen. Deze boodschap wordt breed gedeeld in de media. Nationale en regionale media besteden vooral aandacht aan de slecht scorende horeca.

Oproep aan consumenten en ondernemers via sociale media

Via sociale media roepen we consumenten op om het ontbreken van allergeneninformatie in restaurants of in winkels te melden. Dat helpt ons bij het kiezen van inspectielocaties waardoor we snel kunnen ingrijpen. Voor de oproep 'Neem geen risico. Vraag naar allergeneninformatie' gebruiken we de sociale mediakanalen waarop we actief zijn. Via dezelfde kanalen benaderen we ondernemers met de oproep 'Neem geen risico. Vraag je klant naar allergieën'. Onze berichten worden vaak gedeeld waardoor we bijna 3 miljoen unieke personen bereiken.

Infographic over tweets allergenen
Beeld: ©NVWA

Resultaten en vervolg

De inspectieresultaten over 2022 laten zien dat de allergeneninformatie bij bedrijven nog niet op orde is. In de horeca worden voorzichtig stappen gezet om een en ander te verbeteren. Het aantal bedrijven dat klanten op een juiste manier voorziet van informatie, stijgt in 2022 van 35% naar 41%. De sector ambacht is nagenoeg gelijk gebleven (48% leeft na). De naleving in de retail is sterk gedaald (van 59% naar 38%). Bij instellingen is de naleving relatief hoog (65%).

Aanpak verbetering allergeneninformatie in 2023

De cijfers tonen aan dat er nog veel moet gebeuren om de naleving te verbeteren. In 2023 zetten we daar stevig op in met inspecties en openbaarmaking van ons oordeel over bedrijven en instellingen die al dan niet allergeneninformatie geven; zie hiervoor de horeca inspectiekaart. Ook komt er een nieuwe social-media campagne om ondernemers te wijzen op het belang van juiste informatieverstrekking en om consumenten met een allergie op te roepen alert te zijn en melding te doen bij ons als allergeneninformatie niet op orde is.