Toezicht op kust- en binnenvisserij 2017-2020

U leest op deze pagina over de inspecties van kust- en binnenvisserij, waaronder inspecties op de aalvisserij buiten de gesloten tijd en de schubvisvisserij buiten het IJsselmeer, Markermeer en IJmeer. Ook de kreeftenvisserij op de Oosterschelde en het rapen van schelpdieren vallen hieronder.

Voor de specifieke situatie van visserij binnen de gesloten tijd voor aal (anguilla anguilla) en de situatie van de schubvisvisserij binnen het IJsselmeer, Markermeer en IJmeer zijn 2 specifieke webpagina's gemaakt.

Regelgeving

De regelgeving voor de kustwateren is deels nationaal en deels Europees geregeld en ligt vast in de Visserijwet van 1963 en in onderliggende regelgeving zoals de Uitvoeringsregeling Zeevisserij en de Uitvoeringsregeling Visserij. De regelgeving op de binnenwateren is nationaal en zet in op het duurzame beheer van de visbestanden. Deze is ook vastgelegd in de Visserijwet van 1963, de Uitvoeringsregeling Visserij en het Reglement binnenvisserij 1985.

In Natura 2000 gebieden is daarnaast de Wet Natuurbescherming (WnB) (sinds 1 januari 2024 vervangen door de Omgevingswet) van kracht die gebaseerd is op Europese regelgeving zoals de habitat- en vogelrichtlijnen. In Natura 2000 gebieden moeten vissers, naast een visvergunning, ook beschikken over een WnB-vergunning waaraan specifieke voorwaarden zijn gekoppeld. De basis voor de bescherming van de aal en de bijbehorende regelgeving volgt uit de Europese aal-Verordening (Verordening (EG) nr. 1100/2007 van de Raad). Ook deze regels zijn vastgelegd in de Visserijwet 1963 en de onderliggende nationale regelgeving.

Inspecties

Wij inspecteren zelfstandig of samen met handhavingspartners zoals de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie of de omgevingsdiensten van de provincies. Wij voeren onze inspecties (deels) risicogebaseerd uit. Op deze webpagina is alleen de informatie opgenomen die door ons is geregistreerd.

Inspecties van de kust- en binnenvisserij

Inspecties van de kust- en binnenvisserij figuur 1
Aantal inspectiesInspecties akkoord bevondenInspecties niet akkoord bevonden
201753 - (70,7 %)22 - (29,3 %)
2018123 - (80,9 %)29 - (119,1 %)
2019145 - (80,6 %)35 - (19,4 %)
2020140 - (84,3 %)26 - (15,7 %)

De bovenstaande cijfers betreffen inspecties die binnen hetzelfde jaar gestart en afgerond zijn. Meerjarige en/of niet afgeronde inspecties worden hierin niet meegerekend.

NVWA Brontabel als csv (223 bytes)

Toelichting figuur 1

Figuur 1 toont aan dat het aantal niet akkoord bevonden inspecties tijdens de hele periode hoog is. Omdat deze webpagina breed is ingericht voor de kust- en binnenvisserij zijn de cijfers in figuur 1 verder uitgewerkt naar de beviste soorten, waarbij een inspectie soms meerdere uitgesplitste doelsoorten kan bevatten.

Aal: aantal inspecties en percentage akkoord of niet akkoord

Aal: aantal inspecties en percentage akkoord of niet akkoord figuur 2
Aantal inspecties per jaarInspecties akkoord bevondenInspecties niet akkoord bevonden
201734 - (71,8 %)14 - (29,2 %)
201853 - (81,5 %)12 - (18,5 %)
201942 - (87,5 %)6 - (12,5 %)
202077 - (87,5 %)11 - (12,5 %)
NVWA Brontabel als csv (227 bytes)

Kreeft: aantal inspecties en percentage akkoord of niet akkoord

Kreeft: aantal inspecties en percentage akkoord of niet akkoord figuur 3
Aantal inspecties per jaarInspecties akkoord bevondenInspecties niet akkoord bevonden
20175 - (71,4 %)2 - (28,6 %)
201826 - (86,7 %)4 - (13,3 %)
201926 - (83,9 %)5 - (16,1 %)
202013 - (76,5 %)4 - (23,5 %)
NVWA Brontabel als csv (223 bytes)

Schelpdieren: aantal inspecties en percentage akkoord of niet akkoord

Schelpdieren: aantal inspecties en percentage akkoord of niet akkoord figuur 4
Aantal inspecties per jaarInspecties akkoord bevondenInspecties niet akkoord bevonden
20174 - (80,0 %)1 - (20,0 %)
201829 - (74,4 %)10 - (25,6 %)
201935 - (77,8 %)10 - (22,2 %)
202025 - (92,6 %)2 - (7,4 %)
NVWA Brontabel als csv (224 bytes)

Vissoorten garnaal, snoekbaars, wolhandkrab, tong/schol, overige schelpdieren en overige schubvis

Vissoorten garnaal, snoekbaars, wolhandkrab, tong/schol, overige schelpdieren en overige schubvis figuur 5
Aantal inspecties per jaarInspecties akkoord bevondenInspecties niet akkoord bevonden
201713 - (86,7 %)2 - (13,3 %)
201815 - (83,3 %)3 - (16,7 %)
201942 - (75,0 %)14 - (25,0 %)
202030 - (76,9 %)9 - (23,1 %)

Bij alle vissoorten is het percentage niet akkoord bevonden inspecties relatief hoog, maar wij hebben niet voor alle doelsoorten een representatief aantal inspecties uitgevoerd. Voor de soorten aal, kreeft en schelpdieren (figuur 2, 3 en 4) hebben we de meeste inspecties uitgevoerd, waarbij we wel rekening moeten houden met het feit dat schelpdieren veelal door particulieren worden geraapt. Zij rapen dan op plekken waar dat niet is toegestaan of rapen meer schelpdieren dan toegestaan is.

NVWA Brontabel als csv (225 bytes)

Interventiebeleid voor kust- en binnenvisserij

Als wij een inspectie niet akkoord vinden, volgen er een of meerdere maatregelen afhankelijk van de overtreding(en). Het gaat daarbij vaak om het vissen met tuig op plaatsen waar dat niet is toegestaan en het vissen op vissoorten buiten periodes waarin het vissen op die soort is toegestaan. Het uitgangspunt bij het bepalen van de opgelegde maatregel binnen deze webpagina is het specifieke interventiebeleid voor kust- en binnenvisserij. Naast het strafrechtelijke traject kan ook besloten worden tot het inzetten van een herstelmaatregel, zoals het tijdelijk schorsen van een vergunning. Dit gebeurt door het indienen van een bestuurlijke handhavingsrapportage bij de vergunninghouder; in dit geval is dat meestal of de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) of de betreffende provincie.

Maatregelen bij niet-akkoord-inspecties

Maatregelen bij niet-akkoord-inspecties figuur 6
Aantal maatregelen2017201820192020
Ontbreekt3677
Afgebroken3133
Proces Verbaal14151410
Inbeslagname1571
Bestuurlijke handhavingsrapportage (Behavi)1262
Schriftelijke Waarschuwing3686

Ontbreekt of afgebroken

Als een maatregel ontbreekt is er geen specifieke maatregel geregistreerd die wij automatisch kunnen ontsluiten. Het kan bijvoorbeeld gaan om een mondelinge waarschuwing, wat niet als officiële maatregel telt. Ook kan dit het gevolg zijn van het feit dat er geen verdachte in beeld is, bijvoorbeeld als er een fuik wordt gevonden zonder identificatiemerkjes. Als de maatregel is afgebroken betekent dit dat een verdere maatregel is uitgebleven, ondanks dat de inspectie niet akkoord is bevonden.

NVWA Brontabel als csv (221 bytes)

Risico's

De cijfers tonen aan dat het hele spectrum van de kust- en binnenvisserij te maken heeft met een hoog percentage aan niet-akkoord-bevonden inspecties. Een slechte zaak, zeker gezien de toch al onder druk staande visstand in de betrokken gebieden. Toezicht houden is arbeidsintensief: het inspecteren moet fysiek/ter plaatse gebeuren en een overtreding moet op heterdaad worden waargenomen. De pakkans is daardoor klein en het afschrikwekkende effect van ons toezicht beperkt.