Wat betekent de GPSR voor mij?

De regels van de GPRS gelden voor marktdeelnemers. Dit zijn fabrikanten, hun gemachtigde binnen de EU, importeurs, distributeurs en fulfilmentdienstverlener. Maar ook voor aanbieders van online marktplaatsen bevat de GPSR verplichtingen. Welke regels voor u gelden hangt af van uw rol in de keten. Bepaal daarom eerst wat uw rol is.

Bepaal uw rol

Gebruik de beslisboom van het Ondernemersplein om uw rol te bepalen. U kunt ook verschillende rollen tegelijk hebben afhankelijk van de producten die u verhandelt. Controleer daarom per product wat uw rol in de keten is.

Is de uitkomst van de beslisboom dat u geen marktdeelnemer bent? Dan heeft u geen verplichtingen volgens de GPSR. Behalve als u een aanbieder van een online marktplaats bent.

Op deze pagina’s vindt u de belangrijkste eisen voor de rollen in de keten. Dit is geen volledige beschrijving voor alle verplichtingen uit de GPSR. Deze staan in de Verordening - 2023/988 op de website van de EU.

Regels voor alle marktdeelnemers

Een aantal basisregels van de GPSR geldt voor alle marktdeelnemers. Bekijk deze hieronder. Daarnaast zijn er specifieke regels voor de verschillende rollen. Bekijk hiervoor een van de pagina’s die hierboven staan.

Richt een compliance systeem in

U moet interne procedures hebben om productveiligheid te waarborgen. Denk daarbij aan:

  • uw inkoopprocedures
  • procedures voor traceerbaarheid van afnemers en producten, deze informatie is nodig bij een terugroepactie, na een vermoeden van, of gebleken onveiligheid
  • klachtenprocedures voor ontvangen en goed afhandelen van signalen over onveiligheid van een product

Deze procedures en ander bewijs hoe u aan de eisen van de GPSR voldoet, legt u vast in een ‘compliance systeem’. Heeft u hier geen ervaring mee? Dan kunt u overwegen om een adviesbureau in te huren.

Zorg dat producten te traceren zijn

U moet duidelijke en relevante informatie kunnen geven om een product makkelijk traceerbaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan details over wie het product aan u geleverd heeft, en aan wie u het product heeft geleverd. Voor fabrikanten gelden nog extra eisen voor traceerbaarheid.

Bewaar technische documentatie

U moet informatie kunnen geven tot 10 jaar nadat een product in de handel is gebracht. Bewaar alle documenten dus goed, of zorg dat u er op een andere manier bij kunt. Dit mag op papier, maar ook digitaal. U moet de technische documentatie kunnen overhandigen als wij, of een andere toezichtautoriteit erom vraagt. Kunt u de documentatie niet tonen, dan is dat een strafbare overtreding. Het kan ertoe leiden dat u de handel moet staken.

Zet consument centraal bij terugroepacties

In de GPSR staat dat u bij terugroepacties consumenten minstens 2 van de volgende 3 keuzes moeten geven:

  1. reparatie
  2. vervanging
  3. terugbetaling van de productwaarde

U mag hiervan afwijken als het echt niet mogelijk is om deze keuzes te bieden. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden.

U wordt daarnaast aangemoedigd om consumenten te stimuleren deel te nemen aan terugroepacties. Bijvoorbeeld door hun extraatjes te geven, zoals kortingen. Deze zijn dan aanvullend bij bovenstaande 3 keuzes.

Daarnaast geldt bij een terugroepactie:

  • u moet redelijke oplossingen aanbieden die de consumenten niet te zwaar belasten
  • reparatie door consumenten mag alleen als dit veilig en eenvoudig is, zonder de consumentenrechten te schaden
  • u moet rekening gehouden met milieu- en duurzaamheidsdoelstellingen bij het verwijderen van teruggeroepen producten

Houd u aan de regels bij verkoop op afstand

Verkoop op afstand betekent dat u producten verkoopt zonder dat de klant naar een fysieke winkel gaat. Dit kan via internet, telefoon of post. Voorbeelden zijn online winkels. Maar ook aanbiedingen op sociale media zoals Facebook, Instagram en TikTok, waar je direct iets kunt kopen dat daarna thuis wordt bezorgd.

Verkoopt u producten op afstand? Dan moet u ervoor zorgen dat de volgende zaken duidelijk zichtbaar zijn:

Adresgegevens van de fabrikant

De naam, het postadres, het e-mailadres van de fabrikant, en eventueel een andere contactoplossing waarop de fabrikant direct bereikbaar is. Als de fabrikant buiten de EU is gevestigd, dan ook de gegevens van de verantwoordelijke persoon binnen de EU.

Productidentificatie

Informatie die helpt het product te herkennen, zoals een afbeelding, type en andere productgegevens.

Waarschuwingen en veiligheidsinformatie

Alle waarschuwingen of veiligheidsinstructies die op het product, de verpakking of in een document moeten staan. Dit moet in een taal zijn die de consument goed begrijpt.

Als u dit soort informatie niet weergeeft dan is dat een strafbare overtreding. Het kan ertoe leiden dat wij maatregelen moeten nemen. We kunnen u dan verplichten om uw handel te staken.