Zo houden wij toezicht bij beheerders en exploitanten van attracties en speeltoestellen

De NVWA controleert bij beheerders en exploitanten of hun toestellen veilig zijn. Dit doen we op verschillende manieren. We kijken zowel naar de documentatie als naar de toestellen. De veiligheid van speeltoestellen is geregeld in het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen 2023 (WAS 2023). Als het niet in orde is dan kunnen we verschillende maatregelen nemen.

Verschillende soorten toezicht

Wij houden risicogericht toezicht. Dat betekent dat we zelf onderzoeken waar de grootste risico's liggen. Op basis hiervan kiezen we waar we gaan inspecteren. Dat is nodig omdat we het enorme aantal toestellen niet allemaal kunnen controleren.

De aanleiding van een inspectie kan een melding, ongeval of herinspectie zijn. Daarnaast doen we ook inspecties tijdens projecten op basis van risicoanalyses. Deze inspecties zijn meestal onaangekondigd.

Onderzoek na meldingen met ongevallen

Als we een melding krijgen over een ongeval dan pakken we dit op met de hoogste prioriteit. We starten dan direct een onderzoek. Wij kijken waar de oorzaak ligt: is het misgegaan met het ontwerp, het beheer of het gebruik? Dit helpt om toestellen in de toekomst nog veiliger te maken.

Controle bij beheerders en exploitanten

Tijdens controles kunnen we op 1 of meerdere van onderstaande onderdelen controleren. We kijken hierbij naar de wettelijke eisen voor beheerders of exploitanten. We kunnen ook meerdere toestellen op 1 locatie bekijken.

Keuringsregime

Wij kijken tijdens een inspectie of het certificaat van goedkeuring aanwezig is. Een toestel dat op de markt wordt gebracht moet worden gekeurd door een aangewezen keuringsinstantie (AKI). Als het toestel veilig is, geeft de AKI een certificaat van goedkeuring. Dat is een bewijs dat het toestel bij ontwerp heeft voldaan aan de wet.

Actueel dossier

Wij controleren of u een actueel dossier heeft met onder andere een ongevallenregistratie, een handleiding en instructies voor toezicht. Ook moet uw dossier aantonen dat er voldoende onderhoud is geweest.

Technische staat

We controleren of een toestel veilig is. Daarvoor doen we steekproeven op een aantal punten van een toestel. Hierdoor krijgen we een beeld van de staat van het toestel. Ook kijken we of het toestel nog is zoals de AKI hem eerder heeft goedgekeurd.

Onderhoud en beheer

We kijken of u voldoende inspecties en onderhoud doet aan een toestel. Dit doen we door inspectie van het toestel en door het bekijken van uw onderhoudsadministratie. Ook kijken we of er voldoende toezicht wordt gehouden en of dit op een juiste manier gebeurt. Zijn de juiste veiligheidsopschriften bijvoorbeeld aanwezig en zorgen zij ervoor dat de speeltoestellen veilig gebruikt worden?

Wat doen we als het niet in orde is?

Als er iets niet in orde is dan kunnen we verschillende maatregelen nemen. Dat noemen we ook wel interventies. Deze staan In het interventiebeleid Attractie- en speeltoestellen.

Onze inspecteurs kunnen u een mededeling doen, of een officiële waarschuwing geven. Ze kunnen ook een beschikking of proces-verbaal opmaken of een boete opleggen. Een combinatie hiervan is ook mogelijk.

We handhaven onder andere als een toestel:

  • niet is gekeurd
  • niet is voorzien van een geldig certificaat van goedkeuring
  • technische tekortkomingen heeft
  • onveilig wordt gebruikt

Is er sprake van een erg onveilige situatie? Dan kunnen we een toestel direct buiten gebruik stellen. Onze inspecteurs kunnen toestellen die niet aan de wet voldoen verzegelen of in beslag nemen. Ook als het speeltoestel niet gecertificeerd leggen we het stil.

Mogelijke interventies

Bij inspecties van attractie- of speeltoestellen kunnen we u als beheerder of eigenaar van een speeltoestel de volgende interventies opleggen.

Mededeling

Een mededeling krijgt u mondeling of schriftelijk bij een kleine tekortkoming. Er volgt dan geen herinspectie. Bij een eventuele volgende inspectie komt de inspecteur wel op dit punt terug. Heeft u de tekortkoming dan niet opgeheven? Dan kunt u een officiële waarschuwing krijgen.

Officiële waarschuwing

Een officiële waarschuwing krijgt u mondeling en later ook schriftelijk. U moet de tekortkoming zo snel mogelijk verhelpen, nadat de inspecteur u de waarschuwing heeft gegeven.

Na een waarschuwing krijgt u meestal binnen 3 maanden een herinspectie. Heeft u de tekortkomingen dan niet opgelost, dan maken we een Rapport van bevindingen.

Dit zijn situaties die kunnen leiden tot een officiële waarschuwing.

  • De documentatie is niet compleet.
  • Het toezicht is niet zoals voorgeschreven.
  • U heeft geen beheersplan.

Rapport van bevindingen

In een Rapport van bevindingen (RvB) leggen we uw overtredingen vast. Dit rapport is de basis voor het opleggen van een eventuele boete. Bij een RvB mag u altijd een verklaring geven. Deze komt in het rapport.

Dit zijn situaties die kunnen leiden tot een Rapport van bevindingen:

  • Er is niet voldoende vrije ruimte rondom een toestel.
  • Er zijn ongecertificeerde elementen in toestellen. Het toestel is dan aangepast, maar niet getoetst door een AKI.

Beschikking

Een beschikking is een maatregel waarbij u binnen een bepaalde tijd iets moet doen, bijvoorbeeld een reparatie. Na die periode doen we een herinspectie. Heeft u dan de actie niet gedaan? Dan kunnen we het certificaat van goedkeuring ongeldig verklaren, of u een boete geven.

Dit zijn situaties die kunnen leiden tot een beschikking.

  • Het toestel heeft geen certificaat.
  • Er is een risico op vingerbeknelling.

Proces-verbaal

Als laatste optie kan onze boa u een proces-verbaal aanzeggen. Dit betekent dat de boa een officieel verslag maakt en dit naar het Openbaar Ministerie (OM) stuurt. Het OM bepaalt of u strafrechtelijk wordt vervolgd. Daarnaast kunt u van ons ook nog een maatregel krijgen.

Afkeur of verzegeling

We keuren uw toestel af als het niet voldoet aan de veiligheidseisen die in de wet staan. Het certificaat van goedkeuring is dan ook niet meer geldig. Wij verzegelen uw toestel in dat geval. Ook krijgt u van ons een brief waarin staat wat u moet doen en wanneer u het toestel weer mag gebruiken. Lees wat u in zo’n geval kunt doen.

Vragen?

Heeft u vragen over hoe we toezicht houden en handhaven bij Attractie- en speeltoestellen? Laat het ons weten via ons contactformulier.

Heeft u vragen over verschillende interventies, hoe een inspectie verloopt, of wat u kunt en moet doen na een inspectie? Kijk dan op deze pagina’s: