Regels voor online promoten van levensmiddelen

Maakt u online reclame voor levensmiddelen zoals voedingssupplementen? Zorg dat u aan de regels voldoet. Bijvoorbeeld aan de regels voor het gebruik van claims. Deze regels beschermen consumenten tegen misleidende informatie.

Ik promoot producten die ik zelf verkoop

Verkoopt u levensmiddelen en maakt u hier online reclame voor? Heeft u bijvoorbeeld een webshop of promoot u uw producten via sociale media? Het hangt van de soort informatie af welke regels gelden.

Ik plaats een claim over een product op mijn website of sociale media

Een claim is een bewering over gezondheidsvoordelen of andere positieve eigenschappen van een product. Bijvoorbeeld: ‘Rijk aan vezels’ of ‘Vitamine C helpt het immuunsysteem’. U bepaalt zelf of u een claim op of bij uw product zet, dit is niet verplicht. Niet alle claims zijn toegestaan. Of er gelden voorwaarden.

Hier vindt u de regels voor claims:

Claims in een domeinnaam website

Verwijst de domeinnaam van uw website naar een claim? Dit mag alleen als de claim is toegestaan. Ook moet er een duidelijke link zijn met het product dat u op de website verkoopt.

Voorbeeld
De domeinnaam Bronvanvezels.nl verwijst naar een toegestane claim. Alle producten op de website moeten wel genoeg vezels bevatten. Alleen dan is de domeinnaam toegestaan. De domeinnaam Afvallenmeteiwitten.nl verwijst niet naar een toegestane claim. Deze domeinnaam mag daarom niet worden gebruikt.

Ik verwijs naar een aparte website met achtergrondinformatie

Verwijst u vanaf uw webshop of sociale mediakanalen naar een aparte website met achtergrondinformatie, bijvoorbeeld over een bepaalde aandoening of gezondheidsklachten? Of plaatst u op een website met achtergrondinformatie afbeeldingen van uw producten of links naar uw webshop? Zorg dat u voldoet aan de regels voor claims bij levensmiddelen. U mag alleen verwijzen naar websites waarop toegestane claims staan.

Ik plaats gebruikerservaringen of reviews op mijn website

Plaatst u reviews van gebruikers op uw website? Of kunnen gebruikers op uw website reviews plaatsen over uw producten? U moet ervoor zorgen dat deze reviews aan de regels voldoen, bijvoorbeeld aan de regels voor het gebruik van claims. Als er een verboden claim in een review op uw website staat, bent u in overtreding.

Voorbeeld
Een gebruiker plaatst een review in een webshop met voedingssupplementen. In de review staat dat de gebruiker dankzij deze supplementen is genezen van een ziekte. Dit is een verboden medische claim. De webshop die het supplement verkoopt is in overtreding.

Ik promoot producten voor een ander bedrijf

Promoot u producten voor een ander bedrijf? Schrijft u bijvoorbeeld blogs waarin u deze producten aanprijst of plaatst u video's met reclame op sociale media? En wordt u hiervoor beloond door dat merk of bedrijf, bijvoorbeeld in de vorm van geld of gratis producten? Dit noemen we gesponsorde content.

Zorg dat de gesponsorde content alleen toegestane claims bevat. Lees meer over de regels voor het gebruik van claims bij levensmiddelen.

Meer informatie over online promoten van levensmiddelen

Wilt u meer informatie of tips over online promoten van levensmiddelen? Bijvoorbeeld meer informatie en regels over het plaatsen van gesponsorde content? U kunt onder andere terecht bij:

  • Ondernemersplein – hier vindt u de algemene regels voor reclame en de reclameregels voor sociale media.
  • Keuringsraad - De Keuringsraad biedt advies over het correct gebruik van gezondheidsclaims. Ook vindt u hier een database met voorbeelden van toegestane en niet-toegestane gezondheidsclaims.
  • Reclame Code Commissie (RCC) – De RCC onderzoekt of reclames aan de algemene reclameregels voldoen. Bijvoorbeeld of reclames niet misleidend zijn. In de Nederlandse Reclame Code (NRC) staan de algemene regels voor reclame.
  • Brancheverenigingen - U kunt lid worden van een branchevereniging. Brancheverenigingen bieden informatie over wetten en regels en geven tips. Zie ook influencerregels.com, een website van de branchevereniging voor datagedreven marketing, service en sales.
  • Controle- of adviesbureau - Laat u adviseren door een controle- en adviesbureau. Zoek een bureau dat is gespecialiseerd in de levensmiddelen die u verkoopt.