TRACES-account aanvragen voor de NVWA
Wilt in TRACES kunnen werken? Vraag dan eerst een EU-login account aan. Vraag vervolgens een TRACES-rol aan. Uw aanvraag moet daarna worden goedgekeurd. Soms zullen wij dit doen, maar soms kan ook een collega binnen uw bedrijf dit doen. Bekijk welke stappen u moet zetten om een account in TRACES te krijgen.
TRACES in verschillende talen
De instructie hieronder beschrijft de stappen in het Nederlands. Het kan zijn dat u de EU-site in het Engels ziet. U kunt rechtsboven op de EU-site een andere taal kiezen. De stappen blijven hetzelfde.
1. Maak een EU-login account aan
Heeft u al een EU-login account? Sla dan deze stap over.
- Ga naar de login-pagina van TRACES.
- Klik op ‘Account aanmaken’.
- Maak een account aan door alle velden in te vullen. Gebruik uw eigen naam en uw werk-mailadres. Dit gebruikt u later om in te loggen en certificaten aan te maken.
- U ontvangt automatisch een e-mail, gebruik deze om een wachtwoord aan te maken.
- U heeft nu een EU-login.
2. Voeg multifactor-authenticatie toe
Heeft u al multifactor-authenticatie voor de EU? Sla dan deze stap over.
- Installeer eerst de EU-login app op uw smartphone. U vindt deze app in de appstore, of de Play store. Lukt dit niet? Neem dan per mail contact op met EU-login External support.
- Open de app en kies voor ‘Registreren’.
- Open de volgende pagina op uw computer: https://ecas.ec.europa.eu/cas/mobile.
- Log in op uw computer en kies 'Een mobiel apparaat toevoegen'.
- Geef uw telefoon een naam, en kies een pincode. Onthoud deze goed, u heeft deze pincode later nodig om in te loggen.
- Klik op ‘Doorgaan’ en scan de QR-code die op uw computerscherm staat met uw telefoon. Vul de Pincode in.
- U krijgt nu een pushbericht op uw mobiel van de EU-login app. Open dit bericht. Daarna werkt de koppeling pas.
- Als laatste gaat u naar de website van de EU. Zet een vinkje bij 'Multifactorauthenticatie altijd vereist'.
3. Vraag een rol aan in TRACES
- Ga opnieuw naar de login-pagina van TRACES.
- Log in met de gegevens die u in de vorige stap heeft aangemaakt. En gebruik de multifactor-authenticatie die u heeft ingesteld.
- U gaat nu voor uzelf een rol aanmaken in TRACES. Kies hiervoor de rol ‘Exploitant’.
- Zoek uw bedrijf in het zoekvenster. U kunt zoeken op uw erkenningsnummer of UBN-nummer als u dat heeft. Kunt u uw bedrijf niet vinden? Stuur dan een mail naar onze Helpdesk TRACES. Wij kunnen uw registratie toevoegen.
- Klik vervolgens op ‘Machtiging aanvragen’. Geef hier de reden van uw aanvraag op en extra contactgegevens als daarom wordt gevraagd.
- U moet nu zelf actie ondernemen om uw aanvraag te laten goedkeuren. Dit gaat niet automatisch.
- Heeft uw bedrijf al een administrator voor TRACES? Vraag deze om uw aanvraag goed te keuren.
- Neem anders contact op met onze Helpdesk TRACES. Geef hierbij uw volledige naam, gebruikersnaam en mailadres door, zoals deze in uw aanvraag staan.
4. U kunt TRACES gebruiken
Nadat uw account is goedgekeurd en geactiveerd, kunt u in TRACES inloggen. U kunt nu bijvoorbeeld gezondheidscertificaten aanmaken. Of een zending van dierlijke bijproducten melden. Kijk wat TRACES is en wat u ermee kunt.
Rollen beheren als administrator
Als administrator van uw organisatie kunt u verzoeken van nieuwe gebruikers goedkeuren. U kunt dit pas doen als uw collega’s de stappen hierboven hebben gezet.
Aanvraag goedkeuren als administrator
- Ga in TRACES naar ‘Actors’ en dan ‘Gebruikers’.
- Kies bovenin de organisatie waarvoor u gebruikers wilt beheren. Dit kan voorkomen als u nevenvestigingen heeft.
- U kunt nu de nieuwe gebruiker zoeken, bijvoorbeeld op e-mailadres.
- Open het verzoek. U ziet nu alle rollen die uw collega heeft aangevraagd.
- Keur de rollen goed door op het groene vinkje achter de rol te klikken.
- Sla de wijzigingen op.
Op dezelfde manier kunt u ook gebruikers schorsen of verwijderen, met de andere opties in het scherm.