TRACES-account aanvragen voor de NVWA

Wilt in TRACES kunnen werken? Vraag dan eerst een EU-login account aan. Vraag vervolgens een TRACES-rol aan. Uw aanvraag moet daarna worden goedgekeurd. Soms zullen wij dit doen, maar soms kan ook een collega binnen uw bedrijf dit doen. Bekijk welke stappen u moet zetten om een account in TRACES te krijgen.

TRACES in verschillende talen

De instructie hieronder beschrijft de stappen in het Nederlands. Het kan zijn dat u de EU-site in het Engels ziet. U kunt rechtsboven op de EU-site een andere taal kiezen. De stappen blijven hetzelfde.

1. Maak een EU-login account aan

Heeft u al een EU-login account? Sla dan deze stap over.

  • Ga naar de login-pagina van TRACES.
  • Klik op ‘Account aanmaken’.
  • Maak een account aan door alle velden in te vullen. Gebruik uw eigen naam en uw werk-mailadres. Dit gebruikt u later om in te loggen en certificaten aan te maken.
  • U ontvangt automatisch een e-mail, gebruik deze om een wachtwoord aan te maken.
  • U heeft nu een EU-login.

2. Voeg multifactor-authenticatie toe

Heeft u al multifactor-authenticatie voor de EU? Sla dan deze stap over.

  • Installeer eerst de EU-login app op uw smartphone. U vindt deze app in de appstore, of de Play store. Lukt dit niet? Neem dan per mail contact op met EU-login External support.
  • Open de app en kies voor ‘Registreren’.
  • Open de volgende pagina op uw computer: https://ecas.ec.europa.eu/cas/mobile.
  • Log in op uw computer en kies 'Een mobiel apparaat toevoegen'.
  • Geef uw telefoon een naam, en kies een pincode. Onthoud deze goed, u heeft deze pincode later nodig om in te loggen.
  • Klik op ‘Doorgaan’ en scan de QR-code die op uw computerscherm staat met uw telefoon. Vul de Pincode in.
  • U krijgt nu een pushbericht op uw mobiel van de EU-login app. Open dit bericht. Daarna werkt de koppeling pas.
  • Als laatste gaat u naar de website van de EU. Zet een vinkje bij 'Multifactorauthenticatie altijd vereist'.

3. Vraag een rol aan in TRACES

  • Ga opnieuw naar de login-pagina van TRACES.
  • Log in met de gegevens die u in de vorige stap heeft aangemaakt. En gebruik de multifactor-authenticatie die u heeft ingesteld.
  • U gaat nu voor uzelf een rol aanmaken in TRACES. Kies hiervoor de rol ‘Exploitant’.
  • Zoek uw bedrijf in het zoekvenster. U kunt zoeken op uw erkenningsnummer of UBN-nummer als u dat heeft. Kunt u uw bedrijf niet vinden? Stuur dan een mail naar onze Helpdesk TRACES. Wij kunnen uw registratie toevoegen.
  • Klik vervolgens op ‘Machtiging aanvragen’. Geef hier de reden van uw aanvraag op en extra contactgegevens als daarom wordt gevraagd.
  • U moet nu zelf actie ondernemen om uw aanvraag te laten goedkeuren. Dit gaat niet automatisch.
    • Heeft uw bedrijf al een administrator voor TRACES? Vraag deze om uw aanvraag goed te keuren.
    • Neem anders contact op met onze Helpdesk TRACES. Geef hierbij uw volledige naam, gebruikersnaam en mailadres door, zoals deze in uw aanvraag staan.

4. U kunt TRACES gebruiken

Nadat uw account is goedgekeurd en geactiveerd, kunt u in TRACES inloggen. U kunt nu bijvoorbeeld gezondheidscertificaten aanmaken. Of een zending van dierlijke bijproducten melden. Kijk wat TRACES is en wat u ermee kunt.

Rollen beheren als administrator

Als administrator van uw organisatie kunt u verzoeken van nieuwe gebruikers goedkeuren. U kunt dit pas doen als uw collega’s de stappen hierboven hebben gezet.

Aanvraag goedkeuren als administrator

  • Ga in TRACES naar ‘Actors’ en dan ‘Gebruikers’.
  • Kies bovenin de organisatie waarvoor u gebruikers wilt beheren. Dit kan voorkomen als u nevenvestigingen heeft.
  • U kunt nu de nieuwe gebruiker zoeken, bijvoorbeeld op e-mailadres.
  • Open het verzoek. U ziet nu alle rollen die uw collega heeft aangevraagd.
  • Keur de rollen goed door op het groene vinkje achter de rol te klikken.
  • Sla de wijzigingen op.

Op dezelfde manier kunt u ook gebruikers schorsen of verwijderen, met de andere opties in het scherm.