Wettelijke eisen voor beheerders en exploitanten van attracties of speeltoestellen

Bent u exploitant of beheerder van attractie- of speeltoestellen? U staat bijvoorbeeld op de kermis, of u beheert een pretpark of speeltuin. Lees hoe u ervoor zorgt dat uw toestellen veilig zijn en hoe u ongelukken voorkomt.

Bied uw klanten veiligheid

U mag de veiligheid en gezondheid van uw klanten niet in gevaar brengen. Op deze pagina leest u wat uw verplichtingen zijn.

Check het Certificaat van Goedkeuring

Controleer of de attractie- of het speeltoestel is goedgekeurd voor gebruik in Nederland. Als dat zo is, zit er een Certificaat van Goedkeuring bij het toestel, afgegeven door een AKI. Controleer ook of de identificatienummers op het certificaat en op het toestel hetzelfde zijn.

  • Op attractietoestellen zit een uniek RAS-nummer. Daarnaast zit op het toestel een merk van goedkeuring. Hierop staat ook hoe lang de goedkeuring geldt en wanneer herkeuring nodig is. Zorg dat het merk van goedkeuring goed zichtbaar is op het toestel.
  • Op speeltoestellen moet een nummer zitten dat ook in het certificaat staat. Op speeltoestellen die in serie worden gemaakt zit een merk van goedkeuring. Op unieke toestellen zit dit niet.

Op het certificaat moet een gemachtigde van de fabrikant of importeur met naam en adresgegevens worden genoemd. Ook moet er een duidelijke kleurfoto in het certificaat staan.

Let op veilige opbouw en installatie

Er is altijd een risico dat er iets misgaat bij het opbouwen en afbreken. Misschien ontbreekt er een borgpen of een onderstopping? Controleer en test daarom iedere keer na het opbouwen, en tijdens de openstelling regelmatig of het toestel veilig is.

Heeft u een nieuwe attractie? Meld het bij ons

Meld een attractietoestel direct bij ons nadat u het voor de eerste keer heeft opgebouwd of geplaatst in Nederland. Dit is verplicht. Wij kunnen daarna controleren of het toestel is goedgekeurd, en ook langskomen voor een inspectie. Een speeltoestel hoeft u niet aan te melden.

Uitzondering

Kleine attractietoestellen hoeft u niet aan te melden. Dit zijn bijvoorbeeld kiddy rides voor maximaal 3 personen, zoals de toestellen die vaak bij de ingang van supermarkten staan. Deze toestellen vallen niet onder het WAS 2023 maar onder de machinerichtlijn.

Buitenlandse attractie- en speeltoestellen

Importeert u een toestel? U moet een buitenlands toestel ook laten keuren door een Nederlandse keuringsinstelling, een AKI. Zij zullen controleren of het toestel voldoet aan dezelfde eisen en normen als Nederlandse toestellen.

Buitenlands attractietoestel

Gaat het om een buitenlandse attractie die tijdelijk in Nederland is? Meld het toestel dan minimaal 48 uur voor de 1e opbouw aan. Dit kan ook met het formulier Aangifte attractietoestel. Ook buitenlandse exploitanten moeten toestellen aanmelden

Volg de gebruiksaanwijzing

Bij een attractie of speeltoestel zit een gebruiksaanwijzing. Hierin beschrijft de fabrikant hoe u het toestel veilig kunt gebruiken en hoe u het moet onderhouden. Volg deze instructies, dan gebruikt u het toestel zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Dit is een belangrijke voorwaarde voor veiligheid.

Voer onderhoud uit

Met goed onderhoud voorkomt u onveilige situaties. U kunt dit onderhoud zelf doen of uitbesteden aan een gespecialiseerd bedrijf. Onderhoud is niet hetzelfde als het uitvoeren van reparaties.

Onderhoud is bijvoorbeeld:

  • aandraaien van bouten en moeren
  • smeren van lagers
  • controleren of de kettingen nog lang genoeg zijn
  • controleren van de laagdikte van de ondergrond

Vaak zet de producent in het logboek of actueel dossier wat de kritische punten van het toestel zijn. Daar moet u dan naar kijken bij het onderhoud.

Laat het toestel op tijd keuren

Het toestel is al gekeurd voordat het op de markt komt en wordt gebruikt. Op het Certificaat van Goedkeuring staat hoe vaak herkeuring nodig is. Een goedkeuringscertificaat voor een speeltoestel is onbeperkt geldig. Certificaten voor attractietoestellen worden periodiek gekeurd (1 keer per jaar, per 2 jaar of per 3 jaar).

U kunt een herkeuring aanvragen bij een aangewezen keuringsinstelling (AKI). Waar de AKI op controleert kunt u zien in het WAS 2023, de NEN EN 13814, en in de AKI-besluitenlijst. U kunt een herkeuring al aanvragen 3 maanden voor uw keuring afloopt.

Als de AKI het attractietoestel goedkeurt, krijgt het een nieuw Certificaat van Goedkeuring en merk van goedkeuring. De herkeuring wordt ook vermeld in het Registratiesysteem Attracties en Speeltoestellen (RAS). Gemeentes kunnen daarin opzoeken of een attractie goedgekeurd is.

Als de AKI het attractietoestel afkeurt, dan melden ze dit bij ons. Wij zullen het toestel vervolgens verzegelen. Lees wat u kunt doen als uw attractie is afgekeurd of verzegeld.

Bent u het niet eens met de beslissing van een AKI, dan kunt u bij de AKI bezwaar maken. Komt u er samen niet uit? Neem dan met ons contact op.

Houd een actueel dossier bij

U moet een dossier bijhouden voor ieder attractie- of speeltoestel. Hierin moeten de volgende gegevens staan:

  • wie de fabrikant of importeur is
  • wie het toestel heeft geïnstalleerd
  • wie de eigenaar is
  • wie de beheerder is
  • wat de kenmerken van het toestel zijn, zoals kleur, aantal zitjes, en typenummers
  • hoe u het toestel onderhoudt
  • welke keuringen of onderzoeken hebben plaatsgevonden
  • wat de resultaten zijn van uw eigen inspecties
  • of er ongevallen zijn geweest
  • hoe de ongevallen zijn onderzocht
  • of er aanpassingen of ingrijpende wijzigingen zijn uitgevoerd op of met het toestel

Bewaar het actueel dossier bij het toestel.

Zorg voor duidelijke instructies voor de gebruikers

Eerst moet een toestel technisch zo veilig mogelijk zijn. Vervolgens mag u instructieborden neerzetten om gebruikers duidelijke instructies te geven. Sommige instructies zijn verplicht. Voor een attractietoestel moet u bijvoorbeeld duidelijk maken waar de ingangen en uitgangen zijn. Bekijk de eisen voor instructies in bijlage 1 en 2 van het WAS.

Zorg dat u de juiste documenten bij de hand heeft

Voor ieder toestel moet u een geldig Certificaat van Goedkeuring, een gebruiksaanwijzing of handleiding, en een actueel dossier hebben. Bij een controle moet u deze documenten aan ons kunnen laten zien. Bewaar ze dus goed en zorg dat u ze bij de hand heeft.

Privaat controlesysteem gebruiken voor zelfcontrole speeltoestellen

U kunt voor uw speeltoestellen een door ons erkend inspectiebureau inhuren dat controleert of u aan de veiligheidswetgeving voldoet. Hierdoor weet u of uw speeltoestel veilig is. Voor attracties zijn op dit moment geen inspectiebureaus die door ons erkend zijn.

Mijn toestel is afgekeurd of verzegeld

Wij keuren uw toestel af als het niet voldoet aan de veiligheidseisen die in de wet staan. Het Certificaat van Goedkeuring is dan ook niet meer geldig. Wij verzegelen uw toestel in dat geval. Ook krijgt u van ons een brief waarin staat wat u moet doen en wanneer u de attractie weer mag gebruiken. Lees wat u kunt doen als uw attractie is afgekeurd of verzegeld.

Het attractietoestel is niet meer in mijn bezit

Meld de attractie af als het niet meer in uw bezit is. Bijvoorbeeld omdat u het verkocht heeft of het vernietigd is. Afmelden van een attractietoestel is verplicht. Dit geldt niet voor een speeltoestel.

Vragen over de exploitatie van attracties of speeltoestellen?

Heeft u nog vragen over hoe u attracties veilig kunt gebruiken en onderhouden? Voor een persoonlijk advies kunt u contact opnemen met de branchevereniging.

Ongeval met attractie of speeltoestel

Is er met uw toestel een ernstig ongeval gebeurd? Meld dat dan bij ons. Dit kan met onderstaand formulier of via ons contactcentrum: 0900-03 88.