Allergeeninformatie moet beter bij bedrijven in retail, ambacht en horeca
Uit inspecties van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) blijkt dat 60 procent van de bijna 13.000 geïnspecteerde bedrijven in retail, ambacht en horeca klanten niet goed informeren over welke allergenen er in het voedsel of gerecht zijn verwerkt. De inspecties vonden plaats in 2022. De toezichthouder ziet wel een lichte verbetering als het gaat om het geven van informatie (menukaart of bordje), maar bij het doorvragen wat er in het eten zit, blijkt de kennis van allergenen doorgaans beperkt. Het kan voor mensen met een allergie of intolerantie gevaarlijk zijn als zij niet goed worden geïnformeerd over wat er in eten is verwerkt.
Nog veel verbeteren
Bedrijven zijn verplicht om consumenten te informeren over allergenen in onverpakte levensmiddelen. Uit de inspectieresultaten blijkt dat 6 op de 10 bedrijven hun klanten nog altijd niet op de juiste manier informeren.
In 2022 kon de NVWA veel meer inspecties uitvoeren dan in 2021. Door de COVID-pandemie konden er in 2021 minder inspecties worden uitgevoerd. Hoewel de cijfers daardoor niet volledig vergelijkbaar zijn, is er nauwelijks verbetering te zien. De NVWA blijft ook de komende tijd actief toezien op allergeneninformatie en gaat in gesprek met de branches hoe zij dit beter onder de aandacht kunnen brengen.
Inspectieresultaten 2022 ten opzichte van 2021
- In de sector ambacht (zoals bakkers, slagers en ijssalons) heeft de NVWA 2.256 bedrijven bezocht. De resultaten zijn ongeveer hetzelfde. 48% voldoet aan de voorwaarden.
- In de horeca (zoals restaurant, hotel, cafetaria) heeft de NVWA 9.407 bedrijven bezocht. Hier gaat het iets beter dan vorig jaar. 41% voldoet aan de voorwaarden (vorig jaar 35 %).
- In de retail (supermarkten en toko’s) heeft de NVWA 1,171 bedrijven bezocht. Hier gaat het slechter dan vorig jaar. 38% voldoet aan de voorwaarden (vorig jaar 59%).
- Bij zorginstellingen (waaronder ziekenhuizen en verpleeghuizen) is de naleving van de regels relatief iets beter. 65% voldoet aan de voorwaarden.
Bij de bedrijven die niet voldeden aan de eisen is handhavend opgetreden en zijn maatregelen opgelegd in de vorm van schriftelijke waarschuwingen of boetes.
Allergenen
Sinds 2021 is allergeneninformatie, naast het toezicht op onder andere hygiëne en plaagdierbestrijding, een vast onderdeel van de NVWA-inspecties bij horeca, ambacht, retail en zorginstellingen. Allergenen zijn stoffen in levensmiddelen waar sommige mensen allergische reacties van kunnen krijgen, die soms ernstig kunnen zijn tot levensbedreigend. Bekende voorbeelden zijn gluten, noten en melk. Daarom moet iedereen die levensmiddelen aan consumenten aanbiedt, vooraf vermelden welke van de veertien allergenen in de levensmiddelen aanwezig zijn. Dat kan zowel schriftelijk (via kaartjes in de vitrine of op de menukaart) als mondeling (door aan te geven dat men terecht kan bij personeel voor vragen) worden gedaan.
Openbare informatie
De resultaten van onze horecainspecties zijn openbaar. Zo kan iedereen zien hoe het gesteld is met de voedselveiligheid van horecagelegenheden in Nederland. Vanaf april is naast de punten juiste omgang met voedsel, hygiëne en plaagdierenbeheersing, ook de allergeneninformatie te zien bij de inspectieresultaten. Eerst alleen voor de horeca maar later volgen ook ambacht en retail.
Melding doen
De NVWA roept mensen op om melding te doen als zij niet goed worden geïnformeerd over allergenen in voedsel. Dat kan via deze link. Kies voor de optie "u bent verkeerd voorgelicht of benadeeld". Zo kan de NVWA gerichter de inspecties uitvoeren zodat in de toekomst deze bedrijven wel aan de regels voldoen.
Meer informatie
Voor vragen over dit nieuwsbericht kunnen journalisten contact opnemen met het team persvoorlichting van de NVWA, telefoonnummer (088) 22 33 700.
Consumenten en bedrijven kunnen contact opnemen met het Klantcontactcentrum of 0900-03 88 (gebruikelijke belkosten).