Controles NVWA: veel meldingen mesttransporten boer-boer pas achteraf doorgegeven

Met de invoering van het digitaal realtime Vervoersbewijs dierlijke mest (rVDM) per 1 januari 2023 is er veel veranderd in het doorgeven van mesttransporten. NVWA-inspecteurs voerden deze zomer verschillende controles uit bij zogenaamde boer-boer transporten. Daaruit blijkt dat veel boeren nog steeds achteraf hun mesttransport melden in het aanmeldsysteem, terwijl met de komst van rVDM de transporten juist vooraf moeten worden aangemeld.

Boer-boer transporten

Onder bepaalde voorwaarden mogen ondernemers hun eigen mest afvoeren zonder de verplichting van wegen en bemonsteren. Dit staat bekend onder de naam boer-boer transporten waarbij 1 van de voorwaarden is dat de afstand tussen de locatie waar de mest is geproduceerd en waar de mest naartoe moet, hemelsbreed niet meer dan 10 km bedraagt.

Tractor rijdt mest uit over weiland
Beeld: ©NVWA

De NVWA-inspecteurs controleerden deze zomer zo'n 50 transporten en constateerden in een groot aantal gevallen dat de boeren de meldingen van deze mesttransporten pas achteraf invoerden in het rVDM. Uit gesprekken met de boeren komt naar voren dat het achteraf aanmelden van de transporten niet bewust wordt gedaan, maar dat veel boeren nog niet volledig bekend zijn met de verplichtingen van het aanmeldsysteem rVDM. De inspecteurs hebben de boeren die de transporten niet op tijd aanmeldden erop gewezen hoe zij op een volledig juiste manier hun mesttransporten tijdig moeten aanmelden. Uit de controles is niet gebleken dat mesttransporten bewust achteraf zijn ingevuld om een economisch gewin te behalen of om een milieudelict te maskeren. Indien inspecteurs dat constateren, maken zij direct proces-verbaal op.

Invoering rVDM

Voorheen legde een boer een mesttransport eerst op een VDM-formulier vast en achteraf gaf de boer de gegevens digitaal door aan RVO. Met de invoering van het rVDM per 1 januari 2023 moet het boer-boertransport vooraf aangemeld worden in het rVDM. Hierdoor kunnen de gegevens van de leverancier, afnemer en andere data al gecontroleerd worden. Ook geeft dit mogelijkheden voor de handhaving, omdat vooraf al duidelijk is waar we transporten kunnen verwachten. Na het uitgevoerde transport geeft de vervoerder aan in rVDM dat het transport heeft plaatsgevonden.

Doorgeven van kentekens

Wat nog meer uit de controles opvalt is dat bij een aantal rVDM-meldingen de kentekens van de betrokken voertuigen niet zijn opgegeven. Sinds de invoering van de kentekens op voertuigen is het verplicht deze ook bij de opgave in het rVDM door te geven. De merknaam van bijvoorbeeld een trekker volstaat dus niet.

Meer informatie

Consumenten en bedrijven kunnen contact opnemen met het Klantcontactcentrum of 0900-03 88 (gebruikelijke belkosten).

Voor vragen over dit nieuwsbericht kunnen journalisten contact opnemen met het team persvoorlichting van de NVWA, telefoonnummer (088) 22 33 700.