Risicomanagement

Minimaal twee keer per jaar worden in het directieoverleg de strategische risico’s besproken en geactualiseerd. Het gaat om risico’s die de strategische doelen van de NVWA bedreigen. Met deze werkwijze sluiten we aan bij de risicomanagementcyclus van het ministerie van LNV. De beheersmaatregelen die we nemen om de risico’s te beperken, nemen we als acties op in de interne jaarplannen. De volgende strategische risico’s zijn de belangrijkste (met daarbij aangegeven wat bijbehorende beheersmaatregelen zijn):

Opstopping in de toezicht keten

Door stringenter en uniformer toepassen van het interventiebeleid ontstaat meer werk voor bezwaar en beroep. Dit zou kunnen leiden tot oplopende doorlooptijden, een verminderde slagkracht en reputatieschade. Het interventiebeleid verder ontwikkelen en beter afstemmen op bijzondere situaties vermindert de kans op een opstopping in de keten.

Niet de juiste mensen (kwaliteit/kwantiteit/leeftijd) binnen kunnen halen of vast kunnen houden

Door een oververhitte arbeidsmarkt en schaars aanbod van specifieke deskundigheid, bestaat het risico dat we niet de juiste mensen binnen kunnen halen of vast kunnen houden. Bovendien dient terdege rekening gehouden te worden met het absorptievermogen van de NVWA als het gaat om nieuwe medewerkers. We werken met een strategisch personeelsplan om nu en in de toekomst ons werk te kunnen doen.

Onvoldoende realisatie voorgenomen implementaties (o.a. inrichten directies Keuren en overkomst medewerkers KDS)

Om te komen tot een steviger stelsel met een onafhankelijk toezichtsysteem in de vleesketen wordt de huidige directie Keuren verdeeld in een directie Slacht- en een directie Handelstoezicht. Hiermee wordt aangesloten bij politieke toezeggingen en verbetert het toezichtstelsel. Een onvoldoende realisatie van de implementatie van deze scheiding zou een vermindering van de impact op de samenleving betekenen. Een programmamanager en twee kwartiermakers werken onder aansturing van een stuurgroep aan een beheerste vorming van de twee directies en overgang van personeel van KDS naar de NVWA.

Overschrijden financiële en formatieve kaders jaarplan

De NVWA stuurt massief op het binnen financiële en formatieve kaders blijven van de organisatie. Aan de voorkant door middel van strak budgetteren en gedurende het jaar door monitoring en escalatie.

Onvoldoende voortgang op ontwikkeling informatiepositie en ICT-facilitering

De NVWA werkt aan een betere informatiepositie en aan vernieuwing van de IV/ICT-ondersteuning. Dit doen we aan de hand van een IV/ICT-actieplan dat in 2020 is opgesteld.

Onduidelijke relatie publiek belangtafels – lijnorganisatie

Per publiek belang is een zogenaamde publiek belangtafel ingericht. Een duidelijk onderscheid tussen sturen op publieke belangen en de lijn ondersteunt het realiseren van de doelstellingen van de NVWA. In 2024 werken we verder aan het verder ontwikkelen van dit systeem.