Prestatiemanagment & KPI’s
De NVWA gebruikt verschillende indicatoren om de effectiviteit, efficiency en kwaliteit van haar eigen prestaties te meten. Sommige indicatoren geven vooral informatie, bijvoorbeeld over het aantal bedrijven dat binnen het totaal van een doelgroep (bedrijven of producten) wordt bezocht (toezichtintensiteit) of het aantal maatregelen dat binnen een doelgroep word opgelegd (handhavingspercentage). Andere indicatoren zeggen iets over de prestatie, zoals de mate waarin bedrijven wet- en regelgeving naleven (nalevingsniveau), doorlooptijden, klanttevredenheid en doorlooptijd van meldingen, of over bezwaar en beroep. Dit worden kritische prestatie-indicatoren genoemd (KPI's). De ontwikkeling van KPI's is mede afhankelijk van de (geleidelijk verbeterende) datakwaliteit.
KPI doorlooptijd bezwaarzaken
Sinds 2020 is de norm wat betreft de KPI doorlooptijd bezwaarzaken (inclusief verlenging) gesteld op 70%. Deze norm is tot en met 2021 niet gehaald doordat bezwaarzaken uit de jaren 2016 en verder die een drukkend effect op de doorlooptijd hadden. De beheersmaatregelen die vanaf 2020 zijn getroffen, hebben ervoor gezorgd dat het aantal bezwaarzaken dat binnen de wettelijke termijn wordt afgehandeld, is toegenomen en inmiddels de KPI wordt behaald (met 78%). Het streven is de afhandeling van bezwaarzaken binnen de wettelijke termijn (inclusief verlenging) nog verder te laten toenemen. De norm wordt in 2024 verder omhoog bijgesteld, namelijk naar 80%.
KPI doorlooptijd meldingen en vragen
De NVWA werkt onverminderd door aan een zorgvuldige verwerking van meldingen en vragen om zo doorlooptijden te verkorten. We streven naar een afhandelingspercentage van 90% (afgehandeld binnen de gestelde termijn van 6 weken). Dit is conform de in de Rijksbegroting 2024 onder doelmatigheidsindicatoren opgenomen waarde.
In de voorgaande jaren was de ontwikkeling als volgt:
Doorlooptijd meldingen en vragen (in %)
jaar | doorlooptijd (in %) |
---|---|
2019 | 79 |
2020 | 81 |
2021 | 84 |
2022 | 80,5 |
* Door een andere manier van registreren, kunnen er wijzigingen zijn ten opzichte van gegevens uit eerdere jaren.