Prestaties

Wij gebruiken verschillende indicatoren om de effectiviteit, efficiency en kwaliteit van onze prestaties te meten.

1.357 productiviteit per medewerker (in uren)
93% tijdig betaalde facturen
128,86 kostprijs per uur (in euro's)
3.162 gemiddelde bezetting (in fte, exclusief externe inhuur)
5,6% verzuim
97,9 participatiewetmedewerkers (in fte)

Prestatiemanagement en Kritische Prestatie Indicatoren (KPI's)

Productiviteit

De gemiddelde productiviteit in het jaar 2023 is 1.357 uur. Dit is een fractie onder de norm van 1.358 uur, maar wel hoger dan in 2022 toen er ná de corona-jaren meer verlof werd opgenomen. In de loop van 2023 is de verwachte productiviteit bijgesteld naar 1.322 uur, vanwege de verruimde IKB-mogelijkheden in de nieuwe CAO Rijk (waarmee medewerkers meer IKB-verlofuren ontvangen). Deze kunnen worden gespaard dan wel gedurende het jaar van toekenning worden opgenomen.

De meeste medewerkers hebben deze verruimde mogelijkheden gebruikt om hun IKB-spaarverlof verder aan te vullen. Daardoor ligt de gerealiseerde productiviteit uiteindelijk in lijn met de oorspronkelijke norm voor 2023.

Realisatie / norm per jaar
jaar 2020 2021 2022 2023
norm 1.378 1.358 1.358 1.358
realisatie 1.342 1.364 1.344 1.357

Percentage tijdig betaalde facturen 

Het gemiddelde percentage tijdig betaalde facturen beweegt zich sinds 2018 rond de 98, met het hoogste percentage in 2021.

Realisatie / norm per jaar
jaar 2020 2021 2022 2023
norm 95 95 95 95
realisatie 98 99 95 93

Het percentage tijdig betaalde facturen is in 2023 gedaald ten opzichte van eerdere jaren. De oorzaken hiervoor zijn een groei van het aantal inkopen (gerelateerd aan onder andere een toename van het aantal medewerkers) en het wijzigen van organisatie rondom inkopen. In het 4e kwartaal van 2023 is het percentage sterk verbeterd en ligt het weer boven de 95%.

Doorlooptijd meldingen en vragen

In 2023 is 81% van de meldingen binnen de afgesproken termijn behandeld. Voor vragen was dit 94%. Het gewogen gemiddelde is hiermee 84%. We haalden nog niet de gestelde norm en blijven daarom werken aan verbeteringen ten aanzien van een snellere en toch zorgvuldige verwerking van meldingen en vragen.

Doorlooptijd (in%) realisatie/norm per jaar
jaar 2018 2019 2020 2021 2022 2023
norm 95 90 90 90 90 90
realisatie 83 79 81 84 86 84

Doorlooptijd bezwaarzaken

Sinds 2020 nemen we beheersmaatregelen om achterstanden bij het behandelen van bezwaarzaken weg te werken. In 2022 en 2023 is een duidelijk effect zichtbaar van de inspanningen van afgelopen jaren. Het percentage afgehandelde bezwaarschriften dat binnen de wettelijke termijn (inclusief verlenging) is afgehandeld, steeg in 2022 van 52 naar 72. De norm is in 2023 bijgesteld naar 75% en behaald: 78% van de bezwaren is binnen de wettelijke termijn afgerond.  

Doorlooptijd (in%) realisatie/norm per jaar
jaar 2020 2021 2022 2023
norm 70 70 70 75
realisatie 50 52 72 78

Financieel management

Rijksbegroting

In de begroting zoals gepubliceerd op rijksfinanciën.nl is - naast het overzicht met baten en lasten en het kasstroomoverzicht – ook een overzicht opgenomen met doelmatigheidsindicatoren.

Kostprijs

De vooraf berekende kostprijs per jaar.

jaar 2021 2022 2023 2024
kostprijs (in €) 121,57 121,17 123,56 136,03

In 2023 is de kostprijs tussentijds met € 5,30 per uur bijgesteld naar € 128,86 per uur.

Kwaliteitsmanagement

Wij werken op verschillende manieren aan kwaliteitsverbetering. In 2023 is met financiering uit de middelen ‘Werk aan Uitvoering’ een burger community opgericht om inzicht te krijgen in de beleving van burgers over de communicatie en de informatie door de NVWA over verschillende thema’s. In deze community is bijvoorbeeld de aanschaf van en het welzijn van honden onderzocht. Ook is nagegaan hoe de algemene publieksvideo over de NVWA beoordeeld wordt en of deze voldoende duidelijk is. Daarnaast zijn er diverse gebruikersonderzoeken uitgevoerd, de meeste voor de doorontwikkeling van onze website. Zo is bijvoorbeeld een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van de export tool door ondernemers. Ook zijn het gebruik van en de tevredenheid over applicaties zoals CLIENT Import en Veterinaire Grens Controle (VGC ) onderzocht.

Tenslotte zijn er in 2023 5 klanttevredenheidsonderzoeken uitgevoerd. Met de uitkomsten van deze onderzoeken kunnen we onze dienstverlening verbeteren.

Een aantal tevredenheidsonderzoeken is niet uitgevoerd in 2023:

Risicomanagement

Minimaal 2 keer per jaar actualiseert en duidt het directieteam de risico's die realisatie van onze strategische doelen bedreigen. Met deze werkwijze sluiten we aan bij de risicomanagementcyclus van LNV. De genomen beheersmaatregelen nemen we op als acties in interne jaarplannen. Hieronder beschrijven we de belangrijkste strategische risico's. Per risico zijn de bijbehorende beheersmaatregelen opgenomen.

Risico op opstopping in de toezichtketen

Door krachtiger en uniformer toepassen van het interventiebeleid ontstaat meer werk voor bezwaar en beroep. Dit zou kunnen leiden tot oplopende doorlooptijden, een verminderde slagkracht, en reputatieschade. In 2023 zijn de laatste delen van het ontwikkelde interventiebeleid vastgesteld. Zo is het beleid nu beter afgestemd op bijzonder situaties, wat de kans op opstopping in de keten vermindert.

Risico op het niet binnen kunnen halen of vast kunnen houden van de juiste mensen (kwaliteit/kwantiteit/leeftijd)

Door een oververhitte arbeidsmarkt en schaars aanbod van specifieke deskundigheid, bestaat het risico dat we niet de juiste mensen binnen kunnen halen of vast kunnen houden. Bovendien dient terdege rekening gehouden te worden met het absorptievermogen van de NVWA als het gaat om nieuwe medewerkers. Om nu en in de toekomst te beschikken over voldoende vakkundige en gekwalificeerde medewerkers werken we met strategische personeelsplannen. Om deze medewerkers binnen te halen, investeerden we in het zijn van een aantrekkelijke werkgever. Dit, aangevuld met gerichte recruitment, heeft geleid tot het binnenhalen van in totaal 480 nieuwe medewerkers in 2023. Om deze groep goed te laten ‘landen’ in de organisatie gebruiken we een daarop toegesneden onboardingsprogramma.

Risico op onvoldoende realisatie voorgenomen implementaties (o.a. inrichten directies Slachttoezicht en Handelstoezicht en overkomst medewerkers Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS)

Om te komen tot een steviger stelsel met een onafhankelijk toezichtsysteem in de vleesketen, wordt de huidige directie Keuren verdeeld in de directies Slachttoezicht en Handelstoezicht. Hiermee wordt aangesloten bij politieke toezeggingen en verbetert het toezichtstelsel. Een onvoldoende realisatie van de implementatie van deze scheiding zou een vermindering van de impact op de samenleving betekenen. In 2023 zijn een programmamanager en 2 kwartiermakers aangesteld om de directies Slachttoezicht en Handelstoezicht in te richten. Onder aansturing van een stuurgroep werken zij aan een beheerste vorming van de 2 directies en de overgang van personeel van KDS naar de NVWA.

Risico op overschrijden financiële en formatieve kaders jaarplan

Wij sturen op het binnen financiële en formatieve kaders blijven van de organisatie. Aan de voorkant door middel van strak budgetteren, en gedurende het jaar door monitoring en escalatie. We hebben in overleg met de ministeries van LNV en VWS met kostenbesparende en opbrengstverhogende maatregelen bijgestuurd op de financiële ontwikkeling. Een en ander in verband met kostenstijgingen, onder meer in verband met inflatie-effecten, de doorwerking van afspraken uit de CAO Rijk 2022, en lagere retributie-uitkomsten.

Risico op onvoldoende voortgang op ontwikkeling informatiepositie en ICT-facilitering

We werken aan een betere informatiepositie en aan vernieuwing van de IV/ICT-ondersteuning. Dit doen we aan de hand van een IV/ICT-actieplan. In 2023 zijn de datastrategie en -agenda opgesteld. Onder leiding van de in 2023 aangestelde chief data officer werken we aan de uitvoering van het plan. De uitvoering ervan verloopt naar behoren: naar verwachting wordt het plan eind 2024/begin 2025 afgerond en wordt het onderdeel van de reguliere lijnorganisatie.

Risico op onduidelijke relatie publiek belangtafels – lijnorganisatie

Per publiek belang is een zogenoemde publiek belangtafel ingericht.

In 2023 heeft het werken met publiek belangtafels verder zijn beslag gekregen. Een duidelijk onderscheid tussen het sturen op publieke belangen en de sturingsverantwoordelijkheden van de lijnorganisatie is daarbij van belang. Dat is ondersteunend aan een eenduidig toezichtproces en het is daarmee ondersteunend aan het realiseren van onze doelstellingen. De verantwoordelijkheidsverdeling rond publieke belangen, publiek belang tafels en de lijnorganisatie is in dat kader uitgebreid geanalyseerd. Op basis van deze analyse bekijken we in 2024 op welke onderdelen verbeteringen voor de korte termijn kunnen worden doorgevoerd.