NVWA in cijfers
Procentuele urenverdeling NVWA per publiek belang
Publiek belang | Percentage |
---|---|
Voedselveiligheid 48% | 48% |
Diergezondheid 8% | 8% |
Dierenwelzijn 9% | 9% |
Plantgezondheid 12% | 12% |
Natuur en milieu 15% | 15% |
Tabaksontmoediging 2% | 2% |
Productveiligheid 5% | 5% |
Toezicht en inspecties
Toezichtintensiteit
De toezichtintensiteit laat zien hoeveel van de bedrijven waar we ons toezicht op richten, we binnen het totaal van de doelgroep (bedrijven of producten) bezoeken.
publiek belang | domeinen | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|
Voedselveiligheid | Voedselveiligheid (exclusief vleesketen*) | 6% | 5% |
Voedselveiligheid | Diergeneesmiddelen | <1% | <1% |
Productveiligheid | - | <1% | <1% |
Tabaksontmoediging | - | <1% | <1% |
Diergezondheid | Totale doelgroep | <1% | <1% |
Diergezondheid | Primaire bedrijven | 3% | 4% |
Dierenwelzijn | Primaire bedrijven | 3% | 4% |
Dierenwelzijn | Bedrijfsmatige houders van gezelschapsdieren | 19% | 15% |
Dierenwelzijn | Dierproeven | 46% | 48% |
Plantgezondheid | Fytosanitair | 2% | 2% |
Natuur & Milieu | Natuur | <1% | <1% |
Natuur & Milieu | Meststoffen | 4% | 2% |
*In de vleesketen, bij de (grote) slachthuizen is dagelijks (permanent) toezicht op het slachtproces.
Aantallen inspecties per publiek belang
Veruit de meeste voedselveiligheid inspecties vinden plaats in de horeca en bij ambachtelijke productiebedrijven. In 2022 zijn dat 20.301 inspecties. Meststoffen en het duurzaam vangen van vis zijn bij Natuur en milieu de onderwerpen waarop het meest wordt geïnspecteerd. Te weten 2.146 inspecties voor meststoffen en 2.080 voor duurzaam gevangen vis. Onder Natuur en milieu vallen ook 2.787 inspecties naar grondgebonden subsidieregelingen.
Aantallen monsternames in 2022 per publiek belang
We nemen monsters om deze in het laboratorium te onderzoeken. In 2022 nemen we in totaal 65.251 monsters. In slachthuizen zijn dat er 25.778 voor onderzoek naar de voedselveiligheid in de vleesketen. Voor onderzoek naar de chemische en microbiologische veiligheid van levensmiddelen nemen we 18.789 monsters. Voor het publiek belang Dierenwelzijn nemen we geen monsters.
Toezicht en handhaving
Bestuursrecht
Als een overtreding geconstateerd wordt, kunnen we bestuursrechtelijk optreden. Naast de bestuurlijke boete kunnen we ook bestuurlijke maatregelen, zoals een last onder dwangsom opleggen. Bij het bepalen van de aantallen in deze tabel is uitgegaan van de definitie van afgehandelde besluiten en juridische procedures.
besluiten en juridische procedures |
2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|
Boetes | 5.382 | 6.074 | 5.773 |
Dwangsommen | 80 | 50 | 160* |
Overige maatregelen | 343 | 556 | 831** |
Bezwaren | 7.968 | 1.675 | 1.575 |
Beroepen | 539 | 440 | 17 |
Hoger beroepen | 114 | 41 | 40 |
Voorlopige voorzieningen | 21 | 71 | 79 |
* Inclusief kosten bestuursdwang
** Het aantal maatregelen neemt toe doordat steeds meer domeinen zoals fytosanitair onder de verantwoordelijkheid van Team Bestuurlijke Maatregelen vallen. Daarnaast is het steeds vaker mogelijk overtredingen via het Bestuursrecht af te doen.
Strafrecht
Naast de mogelijkheid om bestuursrechtelijk op te treden, kunnen we strafrechtelijk optreden. Bijvoorbeeld als het gaat over overtredingen op de onderwerpen dierenwelzijn, natuur, mest, visserij, dierenvervoer en diergeneesmiddelen. Afhankelijk van de ernst van de overtreding varieert de maatregel van een schriftelijke waarschuwing tot een proces-verbaal of boeteoplegging.
strafrechtelijke maatregel | aantal |
---|---|
Waarschuwing | 20.390 |
Proces-verbaal | 521 |
Proces-verbaal van inbeslagname | 58 |
Inlichtingen- en Opsporingsdienst
In 2022 liepen bij de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (NVWA-IOD) ruim 40 opsporingsonderzoeken. 8 daarvan zijn afgerond en ingeleverd bij het Functioneel Parket. Daarnaast is ruim € 80 miljoen wederrechtelijk verkregen voordeel berekend en aan het Openbaar Ministerie gerapporteerd en hebben we voor ca. € 800.000 conservatoir beslag gelegd.
Door beslaglegging en het ontnemen van crimineel verdiend vermogen, laten we zien dat misdaad niet loont. Als voorbeeld lichten we 1 fraudezaak uit 2022 uit.
Het fraudeonderzoek is gericht op een bedrijf, opererend op de markt voor diervoeder grondstoffen. Ondanks eerder strafrechtelijk onderzoek en verscherpt toezicht, blijft het bedrijf zich schuldig maken aan strafbare handelingen. Toezicht wordt door het frauderende bedrijf bemoeilijkt door het omzeilen van registratie- en etiketteringsvoorschriften. Uit ons strafrechtelijk onderzoek blijkt dat de handelsstromen van het bedrijf niet kloppen. Er is een ingewikkeld en verhullend samenstel van bedrijfsstructuren en rechtspersonen opgezet. Daarnaast lijkt sprake van fictief vastgestelde prijzen, waardoor in Nederland verlies wordt geleden en de winst in het buitenland neerslaat. Het lukt ons bedrijfsstructuren, rechtspersonen en geld- en goederenstromen te doorgronden wat bijdraagt aan een gerichte doorzoeking. Deze werkwijze helpt bij de aanpak van steeds complexer wordende fraude met internationale context. De verdachten in dit onderzoek maken voor illegale activiteiten gebruik van legale bedrijven en diensten. Hierdoor vervagen normen en neemt het gevoel van veiligheid en leefbaarheid af.
Woo-verzoeken
Woo-verzoeken | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|
Ontvangen | 309 | 373 | 320 |
Afgehandeld | 235 | 334 | 337 |
We hebben een achterstand in afhandeling van Woo-verzoeken, die in de loop der jaren is ontstaan. We werken aan het wegwerken van achterstallige Woo-verzoeken (onder andere door een achterstandenteam) en het verbeteren van het interne Woo-proces.
Handhavingsverzoeken
Er is een stijgende lijn te zien in het aantal handhavingsverzoeken dat we jaarlijks ontvangen. In 2020 en in 2021 was het aantal nog respectievelijk 19 en 41. In 2022 steeg het aantal naar 50 handhavingsverzoeken. Uiteindelijk hebben we er 39 afgehandeld. De meeste handhavingsverzoeken hebben betrekking op het domein dierenwelzijn.
Import en export
Jaarlijks komen er miljoenen zeecontainers met producten de Rotterdamse haven binnen. Ook Schiphol is een plek waar veel goederen en levende dieren voor het eerst Europa binnenkomen. We verzorgen, in samenwerking met de douane, de importcontroles.
aantallen zendingen invoer en doorvoer | type zending |
---|---|
7.865 | Levende dieren (exclusief gezelschapsdieren die met de eigenaar reizen). |
66.937 | Producten van dierlijke oorsprong, levende producten, dierlijke bijproducten, hooi en stro, samengestelde producten Bijvoorbeeld vlees, vis, melkproducten, honing. |
30.030 | Levensmiddelen en diervoeders van niet dierlijke oorsprong bijvoorbeeld noten, zaden, groente & fruit, specerijen. |
617 | Consumentenproducten Voedselcontactmaterialen zoals plastic keukengerei. |
34.459 | Overgeladen via transhipment. |
aantallen zendingen geweigerd voor invoer en doorvoer | type zending |
---|---|
200 | Levende dieren (exclusief gezelschapsdieren die met de eigenaar reizen). |
671 | Producten van dierlijke oorsprong, levende producten, dierlijke bijproducten, hooi en stro, samengestelde producten. |
211 | Levensmiddelen en diervoeders van niet dierlijke oorsprong. |
2 | Consumentenproducten |
Als producten vanuit Nederland worden geëxporteerd, controleren we of de producten voldoen aan de voorwaarden van het ontvangende land. Dit gaat dan hoofdzakelijk om eisen over volksgezondheid, diergezondheid of plantgezondheid. Per product en per ontvangend land kunnen de eisen verschillen.
product | aantal zendingen naar landen buiten de EU |
---|---|
Fytosanitair (onder andere groente & fruit, planten, bloemen) | 455.500 |
Veterinair (dierlijke producten en levend vee) | 270.000 |
Levensmiddelen en consumentenproducten | 49.300 |
Zuivel | 42.700 |