Risicomanagement

De NVWA bespreekt en actualiseert minimaal 2 keer per jaar de strategische risico's voor de organisatie, volgens de risicomanagementcyclus van het ministerie van LNV. De belangrijkste strategische risico's en bijbehorende beheersmaatregelen zijn:

Onvoldoende uniforme toepassing van interventiebeleid

Beheersmaatregelen in 2021:

  • We hebben gewerkt aan meer uniformiteit in het toezicht en aan ons vakmanschap. We hebben daartoe specifiek interventiebeleid opgesteld voor alle inspectiedomeinen, en vaktechnisch overleg ingericht.
  • We hebben gewerkt aan het aanpassen van het algemene interventiebeleid en het accrediteren van de werkprocessen in de slachthuizen. Dit loopt door tot in 2022.

Onvoldoende slagkracht in het uitvoeren van afspraken of het opvolgen van relevante signalen

De afgelopen jaren zijn zogenoemde wegingsoverleggen voor complexere meldingen van burgers en bedrijven ingericht. Ook is er een snelle route voor inspecteurs gekomen om meldingen te doen over waarnemingen buiten hun eigen domein.

Beheersmaatregel in 2021:

  • We hebben gewerkt aan de Basisvoorziening meldingen, een digitale omgeving waarin alle meldingen voor de NVWA samenkomen. Stap voor stap worden alle domeinen aangesloten op deze digitale omgeving. Het project loopt door in 2022.

Beperkte inzetbaarheid/beschikbaarheid van personeel

Het ziekteverzuim in 2021 was hoog, mede door COVID-19. Daarnaast neemt de druk op de inzetbaarheid van medewerkers toe, door schaarste aan specifieke deskundigheid en doordat veel collega's de komende jaren met pensioen gaan en nieuwe collega's eerst ingewerkt moeten worden. De extra Regeerakkoordmiddelen die de NVWA vanaf 2022 krijgt kunnen hierin verlichting geven.

Te groot takenpakket voor de NVWA in relatie tot beschikbare middelen

Onderzoek naar de balans tussen taken en middelen van de NVWA laat zien dat we met de  beschikbare middelen, 100 van de 152 taken niet naar verwachting of conform eis kunnen uitvoeren. Met de extra Regeerakkoordmiddelen die we vanaf 2022 krijgen willen we zorgen dat we een toekomstbestendige en innovatieve toezichthouder worden. Maar we kijken niet alleen naar de middelen; onderdeel van de aanpak is ook meer stabiliteit en focus in het takenpakket. Dit om de balans tussen taken en middelen blijvend op orde te brengen en om ruimte te bieden aan de vernieuwingsopgaven.

Zwakke informatiepositie en onvoldoende ICT-facilitering

Sinds 2020 werken we aan ICT-verbeteringen om onze informatiepositie te versterken. Ook vernieuwen we de informatievoorziening en ICT-ondersteuning.

Beheersmaatregelen in 2021:

  • We hebben de portaalvoorziening Mijn NVWA, de Basisvoorziening Meldingen en de monstername-applicatie geïmplementeerd. Deze systemen dragen bij aan versterking van onze informatiepositie bij de uitvoering van ons toezicht. De werkzaamheden lopen door in 2022.