Prestatiemanagement & KPI’s
De NVWA gebruikt verschillende indicatoren om de effectiviteit, efficiency en kwaliteit van haar eigen prestaties te meten.
Sommige indicatoren geven vooral informatie, bijvoorbeeld over het aantal bedrijven dat binnen het totaal van een doelgroep (bedrijven of producten) wordt bezocht (toezichtintensiteit) of het aantal maatregelen dat binnen een doelgroep word opgelegd (handhavingspercentage). Andere indicatoren zeggen iets over de prestatie, zoals de mate waarin bedrijven wet- en regelgeving naleven (nalevingsniveau), doorlooptijden, klanttevredenheid en doorlooptijd van meldingen, of bezwaar & beroep. Dit worden kritische prestatie-indicatoren genoemd (KPI's). De ontwikkeling van KPI's is mede afhankelijk van de (geleidelijk verbeterende) datakwaliteit.
Doorlooptijd bezwaarzaken
Sinds 2020 nemen we beheersmaatregelen om achterstanden bij het behandelen van bezwaarzaken weg te werken. Dat doen we met een projectmatige aanpak en de inzet van extra medewerkers. Daardoor nam het aantal bezwaarzaken dat we binnen de wettelijke termijn (inclusief verlenging) afhandelden in 2021 toe: van 50 naar 52%. De norm voor 2021 was gesteld op 70%.
Doorlooptijd meldingen en vragen
Het afgelopen jaar is de doorlooptijd van meldingen en vragen licht verbeterd ten opzichte van 2020. We haalden nog niet de gestelde norm en blijven daarom werken een snellere en toch zorgvuldige verwerking van meldingen en vragen om de doorlooptijd te verbeteren.
Doorlooptijd (in %) realisatie/norm per jaar:
jaar | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Norm | 95 | 90 | 90 | 90 |
Realisatie | 83 | 79 | 81 | 84 |
Om de doorlooptijd voor meldingen te verkorten hebben we:
- het nieuwe meldingen-registratiesysteem, dat begin 2021 is geïmplementeerd, doorontwikkeld;
- afwegingskaders opgesteld voor meldingen, om (complexe) meldingen beter te prioriteren en daarmee slagvaardiger te zijn in het opvolgen van relevante signalen en om de werkvoorraad beter beheersbaar te maken;
- onze dienstverlening bij het verantwoorden van vragen verder geprofessionaliseerd en onze personele inzet versterkt.