Toezicht op vervoer van vis binnen Nederland 2017-2020

U leest op deze pagina over het vervoer van visserijproducten over Nederlands grondgebied na de eerste aanlanding, maar voor de eerste verkoop op de afslag of de handel. Dit kan vervoer zijn vanuit of naar een andere lidstaat, maar ook binnen Nederland zelf. Met name Urk ontvangt grote hoeveelheden vis per vrachtwagen omdat het ingewikkeld en duur is om aan te landen bij deze afslag sinds het bouwen van de Afsluitdijk. Ook andere afslaglocaties ontvangen vis per vrachtwagen.

Weging op locatie

De vervoersinspecties letten op duurzaamheid, zoals het verantwoorden van de hoeveelheid gevangen vis. Het toezicht op het vervoer van visserijproducten is een lastige zaak. Op de aanlandingslocatie (voordat het vervoer plaatsvindt) of op het moment dat de vrachtwagen aankomt op de afslaglocatie of bij de handelaar kan een controle plaatsvinden. Het toezicht is erop gericht om ervoor te zorgen dat alle vis die wordt vervoerd de definitieve bestemming bereikt, zeker als de vis nog niet definitief gewogen is.

Wij doen het liefst een definitieve weging op de locatie van aanlanding omdat definitieve weging na vervoer extra controles noodzakelijk maakt. Zowel Nederlandse vissersvaartuigen als buitenlandse vaartuigen die in Nederland aanlanden wegen hun vis in veel gevallen al aan boord, maar de definitieve weging vindt, al dan niet na vervoer over de weg pas plaats op de visafslag.

Regelgeving vervoeren van visserijproducten

Inspecties richten zich op het Gemeenschappelijk Visserijbeleid (GVB) en de Europese regelgeving. Deze zijn vastgelegd in de Visserijwet 1963 en de nationale regelgeving zoals de Uitvoeringsregeling Zeevisserij. Er wordt gecontroleerd op de juiste documentatie, gewichten en verzegeling.

Relevante Europese regelgeving is onder andere:

  • Verordening (EU) nr. 1380/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2013 inzake het gemeenschappelijk visserijbeleid.
  • Verordening (EG) nr. 1224/2009 van de Raad van 20 november 2009 tot vaststelling van een communautaire controleregeling die de naleving van de regels van het gemeenschappelijk visserijbeleid moet garanderen.
  • Uitvoeringsverordening (EU) nr. 404/2011 van de Commissie van 8 april 2011 houdende bepalingen voor de uitvoering van Verordening (EG) nr. 1224/2009 van de Raad.

Inspecties vervoeren van vis

Figuur 1 geeft inzicht in de uitgevoerde inspecties gericht op het vervoer van visserijproducten.

Aantallen inspecties en percentages akkoord/niet akkoord bevonden

Aantallen inspecties en percentages akkoord/niet akkoord bevonden figuur 1
Aantal inspectiesInspecties akkoord bevondenInspecties niet akkoord bevonden
20176 - (75,0 %)2 - (25,0 %)
20183 - (50,0 %)3 - (50,0 %)
201945 - (88,2 %)6 - (11,8 %)
202025 - (80,6 %)6 - (19,4 %)

De bovenstaande cijfers betreffen inspecties die binnen hetzelfde jaar gestart en afgerond zijn. Meerjarige en/of niet afgeronde inspecties worden hierin niet meegerekend.

NVWA Brontabel als csv (213 bytes)

Het aantal inspecties was in 2017 en 2018 relatief laag en het aantal overtredingen schommelt. Het vervoer van visserijproducten is enigszins een blinde vlek in ons toezicht. Dit is deels waarom wij in 2019 specifiek aandacht besteedden aan het vervoer van visserijproducten. Dit is terug te zien in het totaal aantal inspecties, waarbij in 12 procent van de gevallen overtredingen zijn gevonden. Hierbij waren in alle gevallen de vervoersdocumenten niet op orde. In 2020 zijn 31 vervoer inspecties uitgevoerd, waarbij in 20 procent van de gevallen overtredingen zijn geconstateerd. Figuur 2 toont de genomen maatregelen bij inspecties die niet akkoord zijn bevonden.

Maatregelen bij niet akkoord bevonden vervoerinspecties

Maatregelen bij niet akkoord bevonden vervoerinspecties figuur 2
Aantal maatregelen2017201820192020
Schriftelijke waarschuwingen1114
Proces-verbaal-221
Inbeslagname-21-
Afgebroken--11
Ontbreekt1-2-
NVWA Brontabel als csv (166 bytes)

Het uitgangspunt voor het opleggen van maatregelen is ons specifieke interventiebeleid zeevisserij. Wanneer een maatregel is afgebroken betekent dit dat er verder geen maatregel is genomen, ondanks dat de inspectie niet akkoord is bevonden. Als de maatregel ontbreekt, is er geen specifieke maatregel geregistreerd die wij automatisch kunnen ontsluiten. Meestal gaat het dan om een mondelinge waarschuwing, die niet als officiële maatregel telt.

Risico's bij vervoeren van vis

Vaak worden visserijproducten over Nederlands grondgebied vervoerd, na de eerste aanlanding maar voor de eerste verkoop. Het grootste risico hierbij is dat de visserijproducten op dat moment uit ons zicht verdwijnen. Hierdoor ontstaan er mogelijkheden om te frauderen, zoals het zwart wegwerken van visserijproducten met gevolgen zoals:

  • Niet geconstateerde overschrijding van het Nederlandse quotum en de Total Allowable Catch (TAC).
  • Marktverstorende werking voor vissers die wel de regelgeving naleven.
  • Risico's voor de voedselveiligheid als visserijproducten niet via de wettige kanalen worden aangeboden en dus buiten het zicht van de toezichthouder blijven.