Toezicht op vangst recreatieve zeevisserij 2017-2020
U leest op deze pagina over de controles op recreatieve zeevisserij. Recreatieve visserij valt meestal niet binnen ons domein. Uitzonderingen zijn recreatieve visserij op havenhoofden, stranden en keringen of op zee. Recreatieve zeevisserij richt zich op alle vis die door particulieren uit de zee wordt gevangen.
Dit betreft bijvoorbeeld zeebaars en kabeljauw, maar bijvoorbeeld ook de recreatieve garnalenvisserij met een kleine garnalenkor. Wij controleren met name op het moment dat de gevangen vis aan land wordt gebracht. In sommige gevallen zijn daarnaast bijvoorbeeld gemeenten betrokken bij controle op de recreatieve zeevisserij, zoals bij de recreatieve staandwantvisserij.
Regelgeving recreatieve zeevisserij
De recreatievisserij is gebonden aan de regels uit de Visserijwet 1963 en lagere regelgeving zoals de Uitvoeringsregeling Visserij en de uitvoeringsregeling Zeevisserij. Hierin wordt ook verwezen naar regels uit het gemeenschappelijk Visserijbeleid (GVB) waaronder de Controleverordening en Verordening vangstmogelijkheden die jaarlijks wijzigt.
- Verordening (EU) nr. 1380/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2013 inzake het gemeenschappelijk visserijbeleid.
- Verordening (EG) nr. 1224/2009 van de Raad van 20 november 2009 tot vaststelling van een communautaire controleregeling die de naleving van de regels van het gemeenschappelijk visserijbeleid moet garanderen.
- Verordening (EU) nr. 2019/1241 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende de instandhouding van visbestanden en de bescherming van mariene ecosystemen door middel van technische maatregelen.
- Verordening (EU) nr. 2020/123 van de Raad van 27 januari 2020 tot vaststelling, voor 2020, van de vangstmogelijkheden voor sommige visbestanden en groepen visbestanden welke in de wateren van de Unie en, voor vissersvaartuigen van de Unie, in bepaalde wateren buiten de Unie van toepassing zijn.
Het bestand zeebaars staat onder druk. Er zijn sinds 2015 Europese noodmaatregelen van kracht om dit te herstellen. Zo is de 'bag limit' (het maximaal aantal vissen dat een recreatieve visser mag meenemen) voor zeebaars af en toe verlaagd of is er tijdelijk zelfs een verbod opgelegd. Daarnaast is de minimummaat voor zeebaars verhoogd naar 42 cm.
Inspecties vangst recreatieve zeevisserij
Aantal inspecties akkoord en niet akkoord bij recreatieve zeevisserij
Aantal inspecties | Akkoord | Niet akkoord |
---|---|---|
2017 | 2 - (50,0 %) | 2 - (50,0 %) |
2018 | 29 - (76,3 %) | 9 - (23,7 %) |
2019 | 13 - (86,7 %) | 2 - (13,3 %) |
2020 | 10 - (90,9 %) | 1 - (9,1 %) |
De bovenstaande cijfers betreffen inspecties die binnen hetzelfde jaar gestart en afgerond zijn. Meerjarige en/of niet afgeronde inspecties worden hierin niet meegerekend.
Veel overtredingen in de recreatieve zeevisserij hebben te maken met de specifieke regels van de zeebaarsvisserij, voornamelijk het overschrijden van de bag limit. In sommige gevallen respecteert men ook de minimummaat van 42 cm niet.
Maatregelen genomen bij niet akkoord inspecties recreatieve zeevisserij
Aantal maatregelen | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|
Schriftelijke waarschuwingen | - | 5 | - | - |
Proces verbaal | 1 | 3 | - | 1 |
Afgebroken | - | - | - | - |
Ontbreekt | - | 1 | 2 | - |
Risico's recreatieve zeevisserij
De risico's voor de recreatieve zeevisserij liggen vooral bij het overtreden van de regels voor de zeebaarsvisserij zoals de bag limit, het meenemen van te kleine vis en in het verkopen van de gevangen vis. Aangezien de recreatieve zeevisserij niet gebonden is aan dezelfde soort regels als de beroepsvisserij, is controle bij aanlanding gebaseerd op kennis van de lokale situatie. Er zijn signalen dat sommige recreatieve vissers hun vangsten aan horeca verkopen. Dat is verboden. Wij hebben geen inzicht in hoe vaak of in welke hoeveelheid dit gebeurt.