Reclame voor rookwaren in uitgezonderde speciaalzaken
Uitgezonderde speciaalzaken mogen in de winkel reclame maken voor tabaksproducten en aanverwante producten. Dit mag alleen onder speciale voorwaarden. Op de reclame moet bijvoorbeeld een gezondheidswaarschuwing staan.
Regels voor reclame in uitgezonderde tabaksspeciaalzaken
De gezondheidswaarschuwing moet in het Nederlands zijn. Het verschilt per product wat de juiste waarschuwing is. Hier vindt u een overzicht van de waarschuwingen.
voor roken bestemde tabaksproducten:
Roken is dodelijk.
rookloze tabaksproducten, zoals pruimtabak en snuiftabak:
Tabaksproducten zijn dodelijk.
vapes (e-sigaretten) of e-liquids (navulverpakkingen):
Nicotine is zeer verslavend.
elektronisch verhittingsapparaat, een elektronische sigaret zonder nicotine, navulverpakking zonder nicotine of een patroon zonder nicotine:
Dit product schaadt uw gezondheid.
voor roken bestemde kruidenproducten:
Het roken van dit product schaadt uw gezondheid.
De tekst van de gezondheidswaarschuwingen beslaat ten minste 15% van het totale oppervlak van de reclame. Ook zaken als het merklogo, afbeeldingen van het merk, merkgrelateerde kleuren of kleurenschema's behoren bij de reclame. En dus ook bij het oppervlak.
Verder moet u afbeeldingen van verpakkingen van tabaksproducten zo weergeven dat de tekst van de grootste gezondheidswaarschuwing duidelijk zichtbaar is.
Wat voor reclame is niet toegestaan in de winkel?
U mag geen reclame maken die gericht is op jongeren onder de 18 jaar.
Er mag op geen enkele wijze een positief verband met gezondheid worden gelegd. Claims als 'minder schadelijk voor de gezondheid' zijn niet toegestaan. U mag ook niet suggereren dat het ene product gezonder is dan het andere.
Prijsaanbiedingen voor tabaksproducten en aanverwante producten zoals '2 voor de prijs van 1' of '30 procent korting' zijn niet toegestaan. Ook niet in speciaalzaken. Bovendien geldt voor tabaksproducten dat u ze alleen mag verkopen voor de prijs die op de banderol staat.
Reclame in een uitgezonderde speciaalzaak mag van buitenaf niet zichtbaar zijn. Zo mag de voordeur van uw winkel bijvoorbeeld niet standaard open staan als daarmee de reclame van buiten te zien is. En als de deur dicht is, mogen de producten niet te zien zijn door het glas van de winkeldeur. Houd ook rekening met de lichtinval, zowel overdag als 's avonds. Is het buiten bijvoorbeeld donker en is het licht in uw winkel aan? Zorg er dan voor dat de reclame buiten de winkel niet zichtbaar is.
De tabaksproducten en aanverwante producten mogen ook niet zichtbaar zijn van buitenaf.
Reclame is verboden op of aan:
dispensers van andere producten dan tabaksproducten of aanverwante producten
verrijdbare rekken met wenskaarten
manden met snoepgoed
kasten die speciaal voor de verkoop van tijdschriften zijn ontworpen
Op alle andere plekken in de winkel is reclame in principe toegestaan. Dat geldt ook voor reclame op, aan en in de directe nabijheid van het schap, zolang de producten maar volgens de regels worden gepresenteerd.
Is het verkoopvloeroppervlak van uw speciaalzaak groter dan 120 m2? Dan moet de reclame zich in een straal van 5 meter van het schap met de tabaksproducten of aanverwante producten bevinden. De reclame mag ook op de toonbank staan, of in de directe nabijheid ervan.
U mag tabaksproducten of aanverwante producten in de winkel niet laten proeven. Ook niet als u daar een vergoeding voor vraagt. Heeft uw klant al betaald voor het product? Ook dan mag de klant het product niet in de winkel gebruiken. Dat heeft te maken met het rookverbod.
Reclamematerialen en promotiematerialen zijn alleen toegestaan in de winkel en mogen de winkel niet verlaten. U mag bijvoorbeeld geen reclamefolders meegeven aan bezoekers van uw winkel.
Uitzondering: historische materialen van tabaksmerken
De reclamebeperkingen in een uitgezonderde speciaalzaak gelden niet voor historische materialen van of historische uitingen over tabaksmerken die niet meer in de handel zijn.
U mag deze historische materialen in een uitgezonderde speciaalzaak gebruiken voor de aankleding van het interieur. U hoeft er dan geen gezondheidswaarschuwing op te zetten. Leggen deze historische materialen een positief verband met gezondheid? Dan mag u er geen reclame mee maken.