Inspectieresultaten reinigen en ontsmetten (R&O) van diertransportmiddelen 2023

In Nederland gelden wettelijke regels voor het reinigen en ontsmetten (R&O) van diertransportmiddelen. Deze regels zijn er om te voorkomen dat besmettelijke dierziekten zich kunnen verspreiden. In 2023 voerden we 253 inspecties uit om te controleren of bedrijven zich aan de R&O-verplichtingen hielden.

In het kort: R&O om verspreiding van dierziekten te voorkomen

Nederlandse bedrijven voeren nationale en internationale handel met levende dieren. Bij de verplaatsing van dieren is er een risico dat besmettelijke dierziekten zich verspreiden. Dit kan ook gebeuren via de vervoermiddelen. Daarom is R&O zo belangrijk en zijn hier wettelijke regels voor opgesteld. De NVWA houdt toezicht op deze regels.

In 2023 inspecteerden we vooral vervoermiddelen voor het transport van varkens en pluimvee, vanwege het verhoogde risico op Afrikaanse varkenspest en vogelgriep (aviaire influenza). Ook controleerden we extra op de tweede R&O-verplichting.

Van de 253 inspecties waren er 171 akkoord en 82 niet akkoord. Bij 67 van de niet-akkoord inspecties waren de vervoermiddelen niet of onvoldoende gereinigd en ontsmet. Bij de andere 15 niet-akkoord inspecties was de R&O-administratie niet op orde.

Wij controleren ook op R&O-verplichtingen op andere plaatsen, bijvoorbeeld bij het slachthuis en bij verzamelcentra. Deze bevindingen zijn niet meegenomen in onderstaande resultaten. Het gaat hier alleen om inspecties die zijn uitgevoerd tijdens het transport of tijdens het laden of lossen.

Inspectieresultaten: kwaliteit van R&O kan nog verbeterd worden

We controleerden vooral vervoermiddelen die onderweg waren. Daarnaast voerden we inspecties uit op locaties waar dieren werden geladen en gelost: bij primaire bedrijven (boerderijen), verzamelcentra en slachthuizen.

Plaats van inspectie

Plaats van inspectie
Plaats van inspectieAantal inspecties
Onderweg184
Primair bedrijf49
Slachthuis14
Verzamelcentrum4
Niet-fysieke inspectie2
Brontabel als csv (134 bytes)

Over het algemeen inspecteerden we lege vervoermiddelen. We controleerden of de R&O goed was uitgevoerd en of aan de bijbehorende administratieve verplichtingen was voldaan.

De meest voorkomende overtreding was het niet of onvoldoende reinigen en ontsmetten van een vervoermiddel.

Diersoort Geen / onvoldoende R&O Geen / onvoldoende R&O-administratie
Pluimvee - 1
Runderen 1 -
Varkens 1 -
Leeg vervoermiddel 80 14
Totaal 82 15

Hoe hebben wij gehandhaafd?

We hebben de volgende interventies opgelegd:

  • 12 mondelinge mededelingen
  • 42 officiĆ«le waarschuwingen
  • 19 rapporten van bevindingen, op basis hiervan kan een bestuurlijke boete of maatregel worden opgelegd
  • 24 processen-verbaal, deze worden ingediend bij het Openbaar Ministerie en kunnen leiden tot een strafrechtelijke vervolging
Overtreding Mondelinge mededeling Officiƫle waarschuwing Rapport van bevindingen Proces-verbaal
Geen / onvoldoende R&O 11 38 19 14
Geen / onvoldoende R&O-administratie 1 4 - 10

De interventie wordt bepaald aan de hand van de ernst van de overtreding. Voor buitenlandse vervoerders kan geen gebruik worden gemaakt van het bestuursrecht, zij kunnen alleen via het strafrecht worden vervolgd.

Vervolgaanpak: aandacht voor R&O blijft noodzakelijk

Ook in 2024 blijven we inspecties op de kwaliteit van R&O uitvoeren en benadrukken dat R&O belangrijk is en goed uitgevoerd moet worden. Daarnaast blijven we extra inspecties uitvoeren op een tweede R&O vanwege de continue dreiging van vogelgriep en Afrikaanse varkenspest.