Inspectieresultaten reinigen en ontsmetten (R&O) van diertransportmiddelen 2023
In Nederland gelden wettelijke regels voor het reinigen en ontsmetten (R&O) van diertransportmiddelen. Deze regels zijn er om te voorkomen dat besmettelijke dierziekten zich kunnen verspreiden. In 2023 voerden we 253 inspecties uit om te controleren of bedrijven zich aan de R&O-verplichtingen hielden.
In het kort: R&O om verspreiding van dierziekten te voorkomen
Nederlandse bedrijven voeren nationale en internationale handel met levende dieren. Bij de verplaatsing van dieren is er een risico dat besmettelijke dierziekten zich verspreiden. Dit kan ook gebeuren via de vervoermiddelen. Daarom is R&O zo belangrijk en zijn hier wettelijke regels voor opgesteld. De NVWA houdt toezicht op deze regels.
In 2023 inspecteerden we vooral vervoermiddelen voor het transport van varkens en pluimvee, vanwege het verhoogde risico op Afrikaanse varkenspest en vogelgriep (aviaire influenza). Ook controleerden we extra op de tweede R&O-verplichting.
Van de 253 inspecties waren er 171 akkoord en 82 niet akkoord. Bij 67 van de niet-akkoord inspecties waren de vervoermiddelen niet of onvoldoende gereinigd en ontsmet. Bij de andere 15 niet-akkoord inspecties was de R&O-administratie niet op orde.
Wij controleren ook op R&O-verplichtingen op andere plaatsen, bijvoorbeeld bij het slachthuis en bij verzamelcentra. Deze bevindingen zijn niet meegenomen in onderstaande resultaten. Het gaat hier alleen om inspecties die zijn uitgevoerd tijdens het transport of tijdens het laden of lossen.
Inspectieresultaten: kwaliteit van R&O kan nog verbeterd worden
We controleerden vooral vervoermiddelen die onderweg waren. Daarnaast voerden we inspecties uit op locaties waar dieren werden geladen en gelost: bij primaire bedrijven (boerderijen), verzamelcentra en slachthuizen.
Plaats van inspectie
Plaats van inspectie | Aantal inspecties |
---|---|
Onderweg | 184 |
Primair bedrijf | 49 |
Slachthuis | 14 |
Verzamelcentrum | 4 |
Niet-fysieke inspectie | 2 |
Over het algemeen inspecteerden we lege vervoermiddelen. We controleerden of de R&O goed was uitgevoerd en of aan de bijbehorende administratieve verplichtingen was voldaan.
De meest voorkomende overtreding was het niet of onvoldoende reinigen en ontsmetten van een vervoermiddel.
Diersoort | Geen / onvoldoende R&O | Geen / onvoldoende R&O-administratie |
---|---|---|
Pluimvee | - | 1 |
Runderen | 1 | - |
Varkens | 1 | - |
Leeg vervoermiddel | 80 | 14 |
Totaal | 82 | 15 |
Hoe hebben wij gehandhaafd?
We hebben de volgende interventies opgelegd:
- 12 mondelinge mededelingen
- 42 officiƫle waarschuwingen
- 19 rapporten van bevindingen, op basis hiervan kan een bestuurlijke boete of maatregel worden opgelegd
- 24 processen-verbaal, deze worden ingediend bij het Openbaar Ministerie en kunnen leiden tot een strafrechtelijke vervolging
Overtreding | Mondelinge mededeling | Officiƫle waarschuwing | Rapport van bevindingen | Proces-verbaal |
---|---|---|---|---|
Geen / onvoldoende R&O | 11 | 38 | 19 | 14 |
Geen / onvoldoende R&O-administratie | 1 | 4 | - | 10 |
De interventie wordt bepaald aan de hand van de ernst van de overtreding. Voor buitenlandse vervoerders kan geen gebruik worden gemaakt van het bestuursrecht, zij kunnen alleen via het strafrecht worden vervolgd.
Vervolgaanpak: aandacht voor R&O blijft noodzakelijk
Ook in 2024 blijven we inspecties op de kwaliteit van R&O uitvoeren en benadrukken dat R&O belangrijk is en goed uitgevoerd moet worden. Daarnaast blijven we extra inspecties uitvoeren op een tweede R&O vanwege de continue dreiging van vogelgriep en Afrikaanse varkenspest.