Claims diervoeder
Diervoederproducenten mogen op het etiket de positieve eigenschappen van diervoeders benadrukken. Zij mogen niet beloven dat het voeder ziekte voorkomt of een dier geneest. Welke beloftes mogen wel en welke niet?
Checklist claims
Wilt u weten of de belofte (claim) die u koppelt aan het diervoeder, is toegestaan? Check dan de volgende 6 zaken:
1. Gebaseerd zijn op een ingrediënt
Een claim moet gebaseerd zijn op een ingrediënt in het diervoeder. U voert bijvoorbeeld de claim ‘zorgt mede voor een goede weerstand’ op basis van het ingrediënt vitamine C.
2. Wettelijk ingrediënt
Niet alle grondstoffen of toevoegingen mogen in diervoeder zitten. Wilt u weten wat er wel in mag? Bekijk de toegestane grondstoffen van diervoeders.
3. Wetenschappelijke onderbouwd
Een belofte moet waar zijn. Er moet sprake zijn van een aantoonbaar, wetenschappelijk bewezen effect. Een gebruiker die op uw website zegt “ik vind dat het goed werkt” is geen acceptabele onderbouwing van uw belofte.
Zet u de belofte ‘graanvrij product’ op het etiket? Dan mag er ook echt geen spoortje graan in zitten. Bekijk voor meer informatie de algemene voorwaarden voor claims over diervoeder.
4. Niet misleiden
Misleidende suggesties zijn niet toegestaan, niet met woorden en ook niet met een afbeelding. U mag bijvoorbeeld een zalmmoot afbeelden op diervoeder waar daadwerkelijk zalm in verwerkt is. Als het ingrediënt geen zalm is, maar zalmolie, dan mag u op basis van de olie geen zalmmoot afbeelden: dat is misleidend.
5. Woordkeuze
U mag het effect van uw belofte niet uitvergroten of overdrijven. Van vitamine C is aangetoond dat het ‘mede kan zorgen voor een goede weerstand’. U mag niet beloven dat het ‘de weerstand verhoogt’ of ‘de weerstand verbetert’. Det woordkeuze is dus heel belangrijk.
6. Gangbare praktijk
U mag niet beloven dat uw product anders is dan de andere, vergelijkbare producten die op de markt zijn. Zijn bijvoorbeeld vergelijkbare producten allemaal volgens dezelfde productiemethode gemaakt, bijvoorbeeld allemaal koud geperste brokken? Dan mag u niet de aandacht op dat koud persen vestigen door te suggereren dat u een uniek proces toepast. De andere producten zijn ook via koude persing gemaakt.