Wettelijke eisen voor huurders van attracties of speeltoestellen
Huurt u attractie- of speeltoestellen? Lees in welke gevallen u verantwoordelijk bent voor het voldoen aan de wettelijke eisen. En wanneer het bedrijf waarvan u het toestel huurt verantwoordelijk is.
Bepaal wie beheerder is
Zowel een huurder als een verhuurder kan worden gezien als beheerder (ook wel exploitant genoemd). Check daarom of u de beheerder bent.
Wanneer ben ik als huurder wel de beheerder?
Gebruikt u het toestel voor uw beroep of bedrijf? En heeft u dus een commercieel belang bij het huren van het toestel? Dan bent u de beheerder of exploitant. U moet in dit geval voldoen aan de eisen die daarbij horen. De verhuurder moet daarnaast aan aanvullende eisen voldoen.
2 voorbeelden hiervan zijn.
- U bent kermisexploitant en u huurt een luchtkussen van een luchtkussenverhuurbedrijf. U staat met dit kussen op de kermis.
- Of u heeft een supermarkt en u huurt een luchtkussen van een luchtkussenverhuurbedrijf. U gebruikt het luchtkussen in het winkelcentrum om uw winkel te promoten.
Wanneer ben ik als huurder niet de beheerder?
Gebruikt u als huurder het toestel niet voor uw beroep of bedrijf? En heeft u dus geen commercieel belang bij het huren van het toestel? Dan wordt u niet gezien als beheerder of exploitant. De verhuurder is in dit geval de beheerder en moet voldoen aan de eisen die daarbij horen.
Een voorbeeld hiervan is.
- U huurt met uw buren een luchtkussen bij een luchtkussenverhuurbedrijf. U zet dit luchtklussen voor de kinderen in de straat bij de buurtbarbecue.
Check altijd de juiste materialen
Controleer als huurder of u alle materialen meegeleverd krijgt van de verhuurder. De materialen staan in de gebruiksaanwijzing. Controleer of de juiste ondergrond, zekering en verankeringen zijn meegeleverd. Zo kunt u er zeker van zijn dat het toestel veilig wordt opgesteld.
Toestel uit het buitenland
Huurt u een toestel uit het buitenland? Bekijk dan ook de pagina Buitenlandse toestellen in Nederland gebruiken.
Meld ongeval direct
U moet een ernstig ongeval met uw toestel altijd bij ons melden. Dit kan via onderstaand formulier of via ons Klantcontactcentrum: 0900-03 88.
Een ernstig ongeval betekent dat iemand een verwonding heeft waardoor er letsel is opgelopen waarvoor professionele medische behandeling of een ziekenhuisopname noodzakelijk is, of bij overlijden.