Inspectieresultaten vervoer meststoffen 2021
In 2021 heeft de NVWA gecontroleerd op het vervoer van meststoffen.
In de mestwetgeving is het transport van (dierlijke) meststoffen een essentieel onderdeel. Om tot een juiste controle van de gebruiksnormen en de overige stelsels in de meststoffenwet te komen is het van wezenlijk belang te weten waar en hoeveel meststoffen aan- en afgevoerd worden. De NVWA ziet toe op de naleving van de regels met betrekking tot het vervoer van meststoffen. We maken onderscheid tussen dierlijke meststoffen en alle andere meststoffen, waaronder compost, zuiveringsslib en kunstmest. Deze worden hier niet-dierlijke meststoffen genoemd.
Samenvatting
Er zijn 858 vervoerscontroles uitgevoerd in 2021, 761 op dierlijke meststoffen en 41 op niet-dierlijke meststoffen. De inspecties leveren een toezichtbeeld op; dit geeft de mate van naleven weer bij de geïnspecteerde bedrijven. Bij deze inspecties levert dit een toezichtbeeld van 92% voor dierlijke meststoffen en 95% voor niet-dierlijke meststoffen op.
Inspectieresultaten
In 2021 zijn er 858 vervoerscontroles uitgevoerd. De meeste inspecties hebben betrekking op het vervoer van dierlijke meststoffen en in het bijzonder drijfmest. Tijdens de inspectie bleek in 56 gevallen geen meststof te zijn vervoerd. In deze gevallen wordt de inspectie niet voortgezet.
Tabel 1: Aantal inspecties per type meststof
type meststof | aantal inspecties |
---|---|
Dierlijke meststoffen: | 761 |
|
497 |
|
264 |
Niet-dierlijke meststoffen: | 41 |
|
18 |
|
23 |
Geen meststof | 56 |
totaal | 858 |
Tabel 2: Aantal inspecties per gebied
264 inspecties vonden plaats in de Gebiedsgericht Handhaven (GGH)-gebieden.
gebied | aantal inspecties |
---|---|
GGH: | 264 |
|
191 |
|
55 |
|
18 |
Overig Nederland | 594 |
Tabel 3: Aantal inspecties per oordeel
Er zijn 63 inspecties niet-akkoord bevonden. Het nalevingspercentage is 92% voor dierlijke meststoffen en 95% voor niet-dierlijke meststoffen.
inspectie | akkoord | niet-akkoord | totaal |
---|---|---|---|
Dierlijke meststoffen | 700 | 61 | 761 |
Niet-dierlijke meststoffen | 39 | 2 | 41 |
Tabel 4: Bevindingen
Bij deze transporten zijn in totaal 76 bevindingen naar voren gekomen. Er kunnen meerdere bevindingen per transport worden afgedaan.
bevindingen | aantal |
---|---|
Administratieve verplichtingen (registratie, AGR-GPS) | 10 |
Transport (VDM, AGR-GPS, wegen, bemonsteren) | 58* |
Dierlijke bijproducten (handelsdocument, reinigen & ontsmetten, lekvrij/afgedekt) | 8 |
totaal | 76 |
*2 daarvan betreffen niet-dierlijke meststoffen
Methode
De controle op het vervoer van meststoffen heeft betrekking op de registratie van de vervoerder, administratie, het Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen (VDM), Vervoersbewijs Zuiveringsslib en Compost (VZC), wegen, bemonsteren, AGR-GPS-apparatuur en, indien van toepassing, op de Verordening dierlijke bijproducten. Niet alle onderdelen worden bij iedere inspectie meegenomen, dat is afhankelijk van de omstandigheden.
Controles worden uitgevoerd op basis van meldingen, signalen, analyses en bevindingen tijdens surveillance door inspecteurs van het vervoersteam.
In principe kunnen alle vervoerders die dierlijke en niet-dierlijke meststoffen transporteren in heel Nederland gecontroleerd worden. De nadruk ligt op de GGH-gebieden waar we onze inzet intensiveren in het kader van de Versterkte Handhavingsstrategie Mest.
Aangepaste werkwijze vanwege coronamaatregelen
Bij fysieke controles gedurende geheel 2021 waren de goedgekeurde coronaprotocollen van de NVWA leidend. De NVWA kon alleen toezichtstaken blijven uitvoeren met inachtneming van de maatregelen, dus op een veilige manier. Daarbij waren er praktische problemen, zoals het niet altijd kunnen aanspreken van personen tijdens het onderzoek. Zowel aan de kant van de inspecteur als bij de geïnspecteerde was er geregeld sprake van vrees voor of de noodzaak van isolatie vanwege COVID-19. Mede hierdoor zijn er minder controles uitgevoerd dan voorzien.
Maatregelen
Voor elke overtreding is een maatregel genomen conform het interventiebeleid. In totaal zijn er 77 sanctiemaatregelen genomen.
Tabel 5: Vervolgacties en/of sanctiemaatregelen
vervolgacties en/of sanctiemaatregelen | dierlijke meststoffen | niet-dierlijke meststoffen |
---|---|---|
Rapport van bevindingen (RVO) | 57 | 2 |
Rapport van bevindingen (TBM) | 4 | 0 |
Proces-verbaal (OM) | 5 | 0 |
Schriftelijke waarschuwing | 5 | 0 |
Overige ambtshandelingen | 4 | 0 |
totaal | 75 | 2 |
Er kunnen meerdere bevindingen per controle worden afgedaan en soms ook meerdere maatregelen per bedrijf getroffen worden. Hierdoor ontstaat verschil tussen het aantal vervolgacties en aantal bevindingen.
Volgens een met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) afgesproken protocol is aan een geschorste intermediair een last onder bestuursdwang opgelegd en het transport van dierlijke meststoffen door de intermediair werd daardoor verijdeld.
Wettelijk kader
Het vervoer van dierlijke meststoffen is gebonden aan de regels rondom de registratie van de vervoerder en transportmiddelen, het Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen (VDM), wegen, bemonsteren en AGR-GPS-apparatuur. Ook dient het vervoer van dierlijke meststoffen te voldoen aan de bepalingen uit de Verordening dierlijke bijproducten (1069/2009).
Vervoer van niet-dierlijke meststoffen vereist een vrachtbrief, mits het geen compost of zuiveringsslib betreft, waarvoor aparte bepalingen zijn.
Interventiebeleid
Vervoersinspecties worden voornamelijk bestuursrechtelijk afgehandeld met een rapport van bevindingen voor RVO of het team bestuurlijke maatregelen (TBM) van de NVWA, dat een bestuurlijke boete kan opleggen. In sommige gevallen kan door de inspecteur schriftelijk worden gewaarschuwd. Er kunnen ook overtredingen voorkomen die strafrechtelijk via een proces-verbaal voor het Openbaar Ministerie (OM) worden afgedaan.